۱۰ سال زندان برای دو شهروند دو تابعیتی

دادگاه انقلاب ناهید تقوی و مهران رئوف را به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محکوم کرد 

ناهید تقوی، شهروند ایرانی-آلمانی مهرماه سال ۱۳۹۹ دستگیر شد - عکس از توییتر Daren Nair 

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، در حساب توییتری خود از صدور حکم ۱۰ سال حبس تعزیری به اتهام «اداره گروه غیرقانونی» و هشت ماه حبس تعزیری به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» برای ناهید تقوی و مهران رئوف، شهروندان دو تابعیتی، خبر داد. این حکم در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب صادر شده است. 

وکیل دادگستری همچنین اعلام کرد سمیه کارگر و بهاره ‌سلیمانی نیز به اتهام «مشارکت در اداره گروه غیرقانونی» به شش سال حبس تعزیری و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند. 

قاضی ایمان افشاری، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، نازنین محمدنژاد را نیز به «اتهام مشارکت در اداره گروه غیرقانونی» به دو سال حبس تعزیری و به جرم «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به هشت ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

دومین و آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات این پنج نفر روز ۲۲ خرداد (۱۴۰۰) برگزار شد. این در حالی بود که پیش‌تر سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده بود که ناهید تقوی و مهران رئوف در آستانه برگزاری دادگاه از دسترسی به وکیل محروم‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناهید تقوی، شهروند ایرانی-آلمانی مهرماه سال ۱۳۹۹ دستگیر شد و بیش از پنج ماه در زندان سازمان اطلاعات سپاه بازداشت بود. مهران رئوف، شهروند ایرانی-بریتانیایی نیز در پاییز سال ۱۳۹۹ دستگیر شده است. او هم مدت زیادی را در سلول انفرادی سپری کرد و پس از هشت ماه به بند یک زندان اوین منتقل شد.

سازمان عفو بین‌الملل از حکومت ایران خواسته بود مهران رئوف و ناهید تقوی را «بدون قیدوشرط و فورا» آزاد کند. 

ناهید تقوی سال‌ها در زمینه حقوق بشر و زنان فعالیت کرده و مهران رئوف نیز فعال حوزه کارگری بوده است. 

برگزاری دادگاه این دو شهروند دو تابعیتی هم‌زمان با دور ششم مذاکرات هسته‌ای، این احتمال را تقویت کرد که جمهوری اسلامی قصد دارد از این طریق به مقام‌های غربی فشار بیاورد. اینک حکم دادگاه ناهید تقوی و مهران رئوف در روز چهارشنبه (۱۳ مرداد) و در زمانی اعلام می‌شود که درباره احتمال به‌هم خوردن مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب، گمانه‌های زیادی مطرح شده است. 

جمهوری اسلامی ایران سال‌ها است که با دستگیری و زندانی کردن شهروندان دو تابعیتی خود به کشورهای غربی فشار می‌آورد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، چندی پیش در گفت‌وگویی در نرم‌افزار کلاب‌هاوس، با تایید تلویحی این موضوع اعلام کرد که ایران تبادل زندانیان دو تابعیتی با زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر را خواستار است.