وندی شرمن خواهان سلب اختیار جنگ نامحدود از رئیس جمهوری شد

حمایت قائم مقام وزارت خارجه آمریکا از لغو اختیار جنگی اعطا شده به کاخ سفید

وندی شرمن، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا - FABRICE COFFRINI / AFP

قائم مقام وزارت خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه گفت دولت جو بایدن بر این عقیده است اختیارات جنگی که کنگره در سال ۲۰۰۲ به ریاست جمهوری اعطا کرد دیگر برای پاسداری از منافع کشور مورد نیاز نیست و از لغو آن حمایت می‌کند.
به گزارش رویترز، وندی شرمن در کمیته روابط خارجی سنا گفت که از نظر وزارت خارجه، لغو اختیار اعطا شده به رییس جمهوری برای استفاده از نیروی نظامی در خارج از کشور تاثیری بر ابتکارات دیپلماتیک این وزارتخانه نخواهد گذاشت.
فرد شماره دو وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد، «دولت روشن کرده است که ما دیگر فعالیت ادامه‌دار نظامی که منحصرا بر اختیار (اعطا شده در سال) ۲۰۰۲ متکی باشد نداریم و لغو آن یک تاثیر حداقلی بر عملیات نظامی خواهد گذاشت.»
بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، کنگره اختیار اعلان جنگ را دارد و نه رییس جمهوری؛ اما به دنبال حملات تروریستی یازدهم سپتامبر در آمریکا، این اختیار به کاخ سفید اعطا شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


نشست روز سه شنبه کمیته روابط خارجی سنا بخشی از تلاش مداوم قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برای بازپس‌گیری اختیارات جنگی از قوه مجریه است.
سناتور باب منندز رییس دموکرات کمیته در این نشست ابراز امیدواری کرد که لغو این اختیار بتواند زمینه‌ای برای لغو اختیار مشابهی باشد که سال ۲۰۰۱ به رییس جمهوری اعطا شد.
رؤسای جمهوری آمریکا پیشتر از این اختیاراتی که در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ به کاخ سفید اعطا شد، برای انجام طیفی از اقدامات نظامی در خارج از کشور، بدون مجوز کنگره، استفاده کردند.
وندی شرمن در بخشی از اظهارات امروز خود گفت دولت «راهنمایی کارشناسی» خود را به منظور کمک به کنگره جهت لغو این اختیارات ارائه خواهد داد.

بیشتر از جهان