جسد رهبر مخالفان بلاروس در اوکراین پیدا شد

پیکر حلق‌آویز شده شیشوف در داخل پارکی در کی‌یف، پایتخت اوکراین، پیدا شد

ویتالی شیشوف مدیر گروهی در اوکراین بود که به پناهجویان بلاروسی مشاوره حقوقی می‌داد - HANDOUT / FACEBOOK PAGE OF VITALY SHISHOV / AFP

جسد مدیر گروهی که به شهروندان بلاروسی گریخته از کشورشان کمک می‌کرد در نزدیکی محل سکونت خود در اوکراین پیدا شد.

شبکه خبری بی بی سی روز سه‌شنبه گزارش داد، پیکر حلق‌آویز شده شیشوف در داخل پارکی در کی‌یف، پایتخت اوکراین، پیدا شد.

وی روز قبل از آن برای دویدن به بیرون رفته بود، اما به خانه بازنگشت. پلیس برای بررسی بیشتر یک پرونده جنایی باز کرده است.

پلیس اوکراین گفته است در حال تحقیق هستند که آیا این فعال بلاروسی به قتل رسیده و طوری صحنه‌سازی شده که قتل به نظر برسد.

ویتالی شیشوف مدیر گروهی در اوکراین بود که به پناهجویان بلاروسی مشاوره حقوقی می‌داد و به آنها در یافتن کار و محل اقامت کمک می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه مه امسال، هبران کشورهای اتحادیه اروپا در آخرین واکنش خود به اقدام کشور بلاروس برای فرود اجباری هواپیمای مسافربری با هدف دستگیری خبرنگار منتقد دولت، از تحریم این کشور خبر دادند.

در حالی که کشورهای غربی به محکوم کردن فرود اجباری یک هواپیمای مسافری برای بازداشت یک مخالف سیاسی دولت بلاروس ادامه می‌دهند، ولادیمیر پوتین روز جمعه میزبان الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس،‌ بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای پوتین در بندر سوچی روسیه در کرانه دریای سیاه به‌ گرمی از لوکاشنکو استقبال کرد.

او گفت: «ما در حال بنا کردن یک کشور متحد هستیم و با اطمینان در این مسیر گام بر‌می‌داریم و این اتحاد هم‌اکنون نتایج ملموسی بر شهروندان ما داشته است.»

آقای لوکاشنکو غرب را متهم به تحریک شورش در بلاروس کرد. او گفت: «می‌خواهند مثل ماه اوت سال گذشته ناآرامی راه بیندازند. روشن است که دوستان غربی از ما چه می‌خواهند.» اشاره او به تظاهرات گسترده سال ۲۰۲۰ در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

لوکاشنکوی ۶۶ ساله که سه دهه‌ است بر بلاروس حکم می‌راند، کیفی به دست داشت که گفت حاوی اسنادی درباره فرود اجباری هواپیمای رایان‌ایر است.


بر اساس توافق روز دوشنبه (۲۴ ماه مه) رهبران کشورهای اتحادیه اروپا در اجلاس اضطراری از این پس شرکت‌های هواپیمایی از حریم هوایی بلاروس عبور نخواهند کرد و و ورود هواپیماهای این کشور به فرودگاه‌های ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ممنوع خواهد بود. علاوه بر آن افراد مرتبط با این ماجرا نیز تحت پیگرد و مجازات قانونی قرار خواهند گرفت.

بیشتر از جهان