وضعیت قبرستان‌ها در «سخت‌ترین مرحله کرونا» بحرانی است

محسن هاشمی: آمار قربانیان کرونا در تهران به ۱۸۴ نفر در روز رسید

ابهام درباره آمار جان‌باختگان کرونا در ایران از همان روزهای نخست همه‌گیری آغاز شد-Alerasoul/ISNA

مدیرعامل بهشت‌زهرا از شرایط «سخت و غیرقابل تصور» این مجموعه خبر داده و گفته است که تعداد فوت‌شدگان بسیار زیاد است. سعید خال به آمار فوت‌شدگان در روزهای اخیر هیچ اشاره‌ای نکرد اما محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، روزهای اخیر را «سخت‌ترین مرحله بحران کرونا» نامیده و اظهار داشته که آمار تلفات روزانه در تهران به ۱۸۴ قربانی رسیده است و به‌ طور متوسط حدود ۱۷۰ نفر در تهران روزانه بر اثر ابتلا به کرونا فوت می‌کنند. این بالاترین میزان مرگ و میر در پایتخت در طول یک سال اخیر است. میزان مرگ‌ومیر در سایر استان‌ها نیز همچنان روند فزاینده دارد و کار را به حفر گورهای گروهی کشانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت بهداشت جزییات آمار فوت‌شدگان بر اثر کرونا را اعلام نمی‌کند و دسترسی به آمار مرگ‌ومیر کشور از سال ۹۸ به بعد در سایت سازمان ثبت‌احوال هم مسدود است. این گزینه از وب‌سایت سازمان بهشت‌زهرا نیز حذف شده است. ابهام درباره آمار جان‌باختگان کرونا در ایران از همان روزهای نخست همه‌گیری آغاز شد و برخی رسانه‌ها و گروه‌های اجتماعی وزارت بهداشت را به شفاف نبودن در ارائه آمار واقعی متهم کردند. مقایسه آمار مرگ‌ومیر زمستان سال ۱۳۹۸ با زمان مشابه آن در سال ۱۳۹۷ و مطرح شدن برخی پرسش‌ها درباره آمار واقعی فوت‌شدگان کرونا در نهایت به آنجا رسید که آمار فوت‌شدگان از وب‌سایت سازمان ثبت‌احوال و سازمان بهشت‌زهرا حذف شود.

با وجود اینکه وزارت بهداشت به ارائه جزییات آمار مرگ‌و‌میر در کشور تمایلی ندارد، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، از همان ماه‌های نخست همه‌گیری کرونا، آمار فوت‌شدگان تهران را بر اساس اطلاعاتی که از بهشت‌زهرا به دست می‌آورد، اعلام می‌کرد.

در طول ماه‌های گذشته تعداد مرگ‌ومیرها در تهران چند بار خبرساز شد که آخرین آن‌ یکم اردیبهشت ۱۴۰۰ بود؛ زمانی که سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا، از حدنصاب جدید در آمار فوت‌شدگان بهشت‌زهرا در ۵۰ سال اخیر خبر داد. رکوردی که حدود سه ماه بعد در مرداد سال ۱۴۰۰ و با رسیدن تعداد فوت‌شدگان به ۱۸۴ نفر در روز بار دیگر شکسته شد.

روز دوشنبه (۱۱ مرداد)، سعید خال، مدیرعامل بهشت‌زهرا در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما از وضعیت «سخت و غیرقابل تصور» این سازمان خبر داد؛ به‌ طوری‌ که به گفته او، «سن اصلا مطرح نیست» و حتی جوان‌های ۲۰ و ۳۰ ساله نیز فوت کرده‌اند. وی اگرچه «تعداد زیاد» متوفی‌ها را تایید کرد، درباره آمار جان‌باختگان در روزهای اخیر اطلاعات بیشتری نداد. با وجود این، دسترسی به آمار فوت‌شدگان غیرممکن نیست؛ کافی است به نقل‌قول‌های دیگر مسئولان توجه کنیم.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مبارزه با کرونا تهران، روز دوشنبه(۱۱ مرداد) از فوت ۱۲۰ نفر در پایتخت در مدت ۲۴ ساعت خبر داد و گفت: «با گذشت هفت هفته از خیز پنجم، همه شاخص‌های کرونایی در تهران افزایشی است.» با این‌ حال آماری که محسن هاشمی از فوت‌شدگان تهران در روزهای اخیر ارائه داد، بیشتر از آماری است که رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران اعلام کرده بود.

محسن هاشمی در یادداشتی با عنوان «مربع ناکامی ما در برابر کرونا» که در روزنامه ایران منتشر شد، این هفته‌ها را «سخت‌‎ترین» مرحله بحران کرونا در ایران نامید و اعلام کرد که آمار تلفات روزانه در تهران به ۱۸۴ قربانی در روز رسیده است. به گفته او، به‌ طور متوسط روزانه ۱۷۰ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در تهران فوت می‌کنند که این بالاترین میزان مرگ‌ومیر پایتخت در یک سال اخیر است.

حفر گورهای گروهی

وضعیت در دیگر استان‌ها و شهرها نیز همچنان بحرانی است و از آمار بالای مرگ و میر خبر می‌دهد. روز دوشنبه (۱۱ مرداد) یکی از خبرنگاران استان کرمان تصاویری از گورهای گروهی در این استان منتشر کرد و مدعی شد که به دلیل شرایط حاد همه‌گیری کرونا، فوت‌شدگان در گورهای گروهی به خاک سپرده می‌شوند. هرچه شهرداری کرمان به‌سرعت این خبر را تکذیب کرد، افزایش ۳۸ درصدی تعداد جان‌باختگان کرونا در موج پنجم که وزارت بهداشت آن را تایید کرده است، نشان می‌دهد که سویه دلتای ویروس کرونا با سرعت زیادی در حال قربانی گرفتن است.

همه این‌ها در حالی است درباره آمار وزارت بهداشت همچنان تردیدهایی وجود دارد. ایرج حریرچی‌، قائم‌مقام وزیر بهداشت، به‌تازگی در یک برنامه تلویزیونی تایید کرد که آمارهای وزارت بهداشت واقعی نیست؛ چون تنها بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آنان مثبت اعلام شود، در صورت فوت در آمار رسمی جان‌باختگان این بیماری قرار داده می‌شوند.

روزنامه دولتی ایران در گزارشی که روز سه‌شنبه (۱۲ مرداد) منتشر شد، اوضاع سیستم سلامت کشور را «در آستانه فروپاشی و بحران جدی» توصیف کرده است. بر اساس این گزارش، با استناد به آمار رسمی وزارت بهداشت بیشترین تعداد مرگ و میر بر اثر کرونا به ترتیب در استان‌های البرز، هرمزگان، یزد و بوشهر رخ داده است.