فاجعه کرونای دلتا در ایران و برنامه شعار درمانی رهبر جمهوری اسلامی ایران

«در روزهای آخر دولت روحانی همه چیز به حال خود رها شده است»

علی خامنه‌ای در حال دریافت واکسن کرونا- KHAMENEI.IR / AFP

یکی از اعضای کادر درمانی «بیمارستان باهنر کرمان» در خصوص وضعیت شیوع کرونا در آن شهر به خبرنگار ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «مردم از کرونا وحشت کرده‌اند و می‌گویند مرگ پشت در خانه است، اما بیکاری، گرانی و بی‌پولی اجازه نمی‌دهد در خانه بمانند. وضع بیمارستان‌ها هم خراب است و کادر درمان خیلی خسته شده‌اند.»

شهروند دیگری در بوشهر که این روزها اوج کرونای دلتا را تجربه می‌کند، می‌گوید: «اگر برای واردات واکسن لجاجت نشده بود، بسیاری از مردم عزیزانشان را از دست نمی‌دادند. » 

این شهروند که یکی از اعضای خانواده‌اش عضو کادر درمان استان بوشهر است، تاکید دارد که حتی راهروهای بیمارستان‌ها هم پر شده است. او همچنین می‌گوید: «داروهای بیماران کرونایی در بوشهر نایاب شده و باید با قیمت بالا از شیراز یا تهران توسط خانواده بیمار تهیه شود. »

یکی از کارکنان استانداری سیستان و بلوچستان نیز که ماه گذشته اخبار تکان‌دهنده‌ای از وضع شیوع بیماری کرونا در آن انتشار یافت، به خبرنگار ایندیپندنت فارسی تصریح کرد: «آمار ارائه شده در خصوص نزولی بودن ابتلا به کرونا در این استان واقعی نیست.» او گفت: «در آخر دولت روحانی همه چیز به حال خود رها شده است. استاندار نیز عملاً ناامید است و حتی آمار مرگ‌ومیرها در سیستان و بلوچستان دیگر به‌درستی اعلام نمی‌شود.»

امواج کرونا و مرگی که بی‌خبر می‌رسد

امواج پی‌درپی کرونا، گسترده و پیگیر نبودن واکسیناسیون، کمیاب شدن اقلام دارویی مبتلایان کرونا، خستگی مفرط کادر درمانی، اجرایی نشدن قرنطینه مناسب، تکمیل ظرفیت بستری در بیمارستان‌ها، و حالا هم سویه دلتای ویروس کرونا، یک‌به‌یک و پی‌در‌پی شرایطی را در ایران ایجاد کرده‌اند که حاصل آن ۲۸۵شهر قرمز، ۱۱۰ شهر نارنجی، و ۵۳ شهر زرد به لحاظ شیوع کرونا است. در یک‌ کلام، کرونای دلتا ایران را در حالی درمی‌نوردد که هیچ دورنمای روشنی برای خروج از این بحران وجود ندارد.

موج کرونا دلتا از شرق و جنوب با سیستان و بلوچستان و بوشهر راه به ایران باز کرد و درست همان زمانی که رهبر جمهوری اسلامی ایران دوز نخست واکسن را دریافت می‌کرد و بلافاصله بعد اعلام شکست پروژه تولید واکسن برکت، نواحی جنوبی، جنوب شرق و مرکز، و غرب و شمال ایران، به‌خصوص گرگان، اصفهان، و تهران درگیر سویه دلتای کرونا شدند که گفته می‌شود شدت فراگیری آن قابل‌مقایسه با هیچ‌‌یک از انواع قبلی نیست.

رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی

مسئولان درمانی در ایران اعلام کرده‌اند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز از ۶۵ درصد به ۴۰ درصد سقوط کرده است. در این شرایط، باتوجه‌به قدرت بالای سرایت، می‌توان انتظار داشت که بخش بزرگی از جامعه ایران درگیر این نوع خطرناک بیماری شود. در همین حال، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، پس از آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت دوازدهم با بیان این نکته که ۲۹ استان کشور درگیر ویروس کرونا دلتا هستند، تاکید کرده است که میزان بستری‌ها به‌شدت رو به افزایش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگاهی به تصاویر تکان‌دهنده از نحوه خاک‌سپاری درگذشتگان در شهرهای مختلف، از جمله کرمان، اصفهان، تهران، و گرگان، همراه با جابه‌جایی روزانه رکوردهای ابتلا و درگذشت در اثر ابتلا به سویه دلتا، حاکی از ژرفای بحران است. حتی آمار رسمی نیز تایید می‌کند که ایران با بیش از ۹۰ هزار کشته در اثر ابتلا به کرونا بدون آن که امیدی به واکسیناسیون گسترده و سریع مردم وجود داشته باشد، در مسیری قرار دارد که احتمالاً در هفته‌های بعد با طغیان دلتا مواجه می‌شود.

از سویی، تاکید می‌شود که آمار ارائه شده از سوی متولیان درمانی در خصوص مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا دقیق نیست، و آمار واقعی با آنچه اعلام می‌شود، فاصله فراوانی دارد. چنان که منابع رسمی اعلام کرده‌اند، شمار مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ که دارای شرایط حاد هستند، به رتبه پنجم جهان رسیده است و بسیاری از بیماران نیز به دلیل نبود امکانات اولیه بهداشتی کافی، از جمله سرم و تخت خالی، با درمان سرپایی به منزل بازگردانده می‌شوند.

تصویر تکان دهنده ایران در آستانه فاجعه کرونایی

درحالی‌که دو ماه پیش‌تر انتشار تصاویر تکان‌دهنده از وضع مبتلایان به این بیماری در هند دنیا را تکان داده بود، کرونای دلتا یا همان سویه هندی نیز مانند موج اول، ابتدا به به دلیل مصلحت‌های سیاسی، از جمله کارناوال‌های انتخاباتی، در ایران نادیده گرفته شد.

همان زمان که با شعارهای انقلابی علی خامنه‌ای و حامیان او از یک‌ سو درگیر تبلیغ واکسن ملی بودند و از سوی دیگر با انواع روش‌ها مردم را تشویق به مشارکت سیاسی می‌کردند، کارشناسان این روزها را پیش‌بینی کرده بودند. روزهایی که گفته می‌شود اکثر مسئولان و متنفذان نظام واکسن‌های خود را دریافت کرده‌اند و کسانی هم که توانایی مالی کافی داشته‌اند، در کشورهای دیگر اقدام به دریافت واکسن کرده‌اند، و در شرایط سیاه هجوم سویه دلتا به جامعه، تنها قشر فقیر و آسیب‌پذیر از قافله جامانده‌اند.

هم‌زمان، نامه سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، و درخواست تعطیلی دوهفته‌ای به دلیل وضعیت وخیم ناشی از شیوع ویروس کرونا و استفاده از نیروهای نظامی و انتظامی برای برخورد با متخلفان از پروتکل‌های بهداشتی، نشان از شدت وخامت اوضاع دارد.

او هشدار داده است: «هر لحظه دیرتر تصمیم بگیریم، ابعاد فاجعه وسیع‌تر و آوار آن بر دوش کشور سنگین‌تر خواهد شد. »

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، نیز درباره آخرین وضعیت بیماری کووید-۱۹ در کشور توضیح می‌دهد: «میانگین بروز موارد بستری کرونا مثبت در کشور ۱۲.۱۳ نفر به‌ازای هر صدهزار نفر جمعیت گزارش شده و استان‌های ایلام، یزد، کرمان، مازندران و بوشهر به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری کرونا مثبت در کشور هستند. همچنین، میانگین بروز موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری حدود ۱۲.۱۳نفر به‌ازای هر یک میلیون نفر است و استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد، و بوشهر دارای بیشترین موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری ناشی از ویروس کرونا هستند.»

محرم و «شعاردرمانی» رهبر جمهوری اسلامی ایران

تمامی این گزارش‌ها و آمارهای وضعیت وخیم بیمارستان‌ها و کمبود دارو و واکسن در کشور، باعث نشده است که کمیته کارشناسی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری مراسم ماه محرم را در سال جاری ممنوع اعلام کند. این ستاد در تیرماه ۱۴۰۰ تاکید کرد که در حال تهیه دستورالعملی برای برگزاری مراسم در این ایام است.

از یک‌سو وزیر بهداشت درخواست ورود نیروهای نظامی و انتظامی را برای ایجاد قرنطینه عمومی به مدت دوهفته دارد، و از سوی دیگر، سازمان تبلیغات اسلامی و حامیان رهبر نظام حاکم بر ایران هر نوع مخالفت با برگزاری مراسم محرم را کفر و بی‌دینی خوانده‌اند.

با توجه ‌به آنچه گفته شد، نگاهی مختصر به آمار رسمی مبتلایان کرونا در روزهای مردادماه و وضع کلی سرعت شیوع این بیماری در ایران، خود بیش از هر چیز روشنگر شرایطی است که برابر متولیان امور سلامت در این کشور قرار دارد.

۱۱ مردادماه ۱۴۰۰ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، ۳۷هزار و ۱۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که چهارهزار و ۳۱۷ نفر از آن‌ها بستری شده‌اند.

مجموع بیماران کووید-۱۹ در ایران نیز به سه میلیون و ۹۴۰ هزار و ۷۰۸ نفر، و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹۱ هزار و ۴۰۷ نفر رسیده است. همچنین، گفته می‌شود که تا این تاریخ سه میلیون و ۴۰۴ هزار و ۵۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته‌اند، یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

طبق آمارهای رسمی، در حال حاضر ۵ هزار و ۶۰۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون ۲۶ میلیون و ۳۹ هزار و ۴۵۰ آزمایش تشخیص کووید-۱۹در کشور انجام شده است.

همچنین، ۱۰ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۴۹۴ نفر دوز اول واکسن کرونا، و دو میلیون و ۷۹۵ هزار و ۶۸۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند، و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳ میلیون و ۸۱ هزار و ۱۷۴ دوز رسیده است که نشان از تکمیل واکسیناسیون کمتر از ۴ درصد جامعه ایران دارد.