غنی: یا زانو به زانو پشت میز مذاکره می‌نشینیم یا در جنگ زانویشان را می‌شکنیم

رئیس‌جمهور افغانستان با فراخوان ويژه نمایندگان مجلس این کشور، رئوس اقدام‌های دولت خود را مشخص کرد

Eric BARADAT / AFP

صبح امروز دوشنبه (۱۱ مرداد)، محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، نمایندگان افغانستان را که در تعطیلات تابستانی به سر می‌بردند، به طور ویژه فرا خواند تا خطوط کاری آینده دولتش را با نمایندگان مردم به اشتراک گذارد.

رئیس‌جمهور افغانستان سخنان خود را با استناد به قرآن آغاز کرد و گفت که طبق آیات الهی اگر میان دو گروه مومنان نزاع شد، باید میان آنان صلح کنید ولی اگر یک گروه بر جنگ اصرار کرد، آنقدر با وی بجنگید تا به صلح بازگردد. رئیس‌جمهور افغانستان در ادامه اظهار داشت: «امروز به این دلیل در خدمت شما هستم که احساس می‌کنم زمان آن فرارسیده است تا به پرسش‌ها و نگرانی‌هایی که در ذهن شما و مردم افغانستان وجود دارد، پاسخ دهم. من اتحاد و اتفاق کامل شما و فرزندان ما که در سنگرهای داغ در حال دفاع از وطن‌اند را خواهانم.»

آقای غنی همچنین گفت: «بی‌پرده می‌گویم که امروز مردم ما در معرض یک تجاوز آشکارند که مبنای آن فتنه و ابزار آن مکر و خدعه است. این تجاوز به ما تحمیل شده است. این جنگ به ما تحمیل شده است. این فتنه به ما تحمیل شده است. حکم خداوند این است که اگر کسی متجاوز است و دست از تجاوز بر نمی‌دارد، جنگیدن در مقابل شر و فتنه آن گروه بر  جامعه مسلمان واجب است.»

رئیس‌جمهور افزود: «نقشه امنیتی که ترتیب داده‌ایم کاملا مشخص است. نمی‌خواهم خیلی مفصل درباره آن توضیح بدهم ولی به شما اطمینان می‌دهم که با این طرح امنیتی طی شش ماه موج فتنه جدید از بین خواهد رفت. ما در این طرح امنیتی در کنار تمرکز روی نیروهای امنیتی خود، به بسیج مردمی نیز توجه خواهیم داشت.»

رئیس‌جمهور همچنین گفت: «کسانی که درباره تغییر ماهیت طالبان نسبت به گذشته تبلیغ می‌کنند، درست می‌گویند. طالبان نسبت به گذشته مزدورتر شده‌اند. تاریخ و جغرافیا را از سرفصل‌های درسی افغانستان حذف و به تاریخ و جغرافیای ما تعرض کرده‌اند.»

به گفته رئیس‌جمهور افغانستان، طالبان درباره روند صلح محاسبه نادرستی انجام دادند و حالا ما وضعیت را در میدان‌های جنگ تغییر می‌دهیم تا محاسبه آنان نیز تغییر کند.

آقای غنی اظهار داشت: «طالبانی که امروز با آنان طرفیم، طالبان ۲۴ سال قبل نیستند. این‌ها با گروه‌های تروریستی جهانی رابطه مستحکم‌تری دارند؛ حملاتشان به فعالان مدنی، خبرنگاران، فعالان حقوق زنان و خبرنگاران بیشتر شده است. ما این بار با نیروی منظم و نسج‌یافته‌تری روبه‌روییم که در پس آن حلقه‌هایی از هراس افکنی و تهدید جهانی قرار دارد.»

رئیس‌جمهور گفت: «ما برای روند صلح افغانستان قربانی زیادی دادیم و بهای سنگینی برای آن پرداختیم. ما تا حد زیادی از خود نرمی نشان دادیم و قدم‌های برداشتیم که در هیچ گوشه جهان، دولتی جرات برداشتن آن را ندارد اما طالبان هیچ قدمی برای صلح برنداشتند. آنان به صلح باور ندارند و ارزشی هم برایش قائل نیستند.»

رئیس‌جمهور درباره مذاکرات صلح گفت: «متاسفانه روند صلح ملی که باید از اجماع داخلی شکل می‌گرفت، جای خود را روندی وارداتی داد که شتاب‌زده و بر اساس دیدگاه‌های خام و غلط بنا نهاده شد و اساس آن را مخالفت و تخریب جمهوریت در افغانستان تشکیل می‌داد.»

آقای غنی از نماینده‌های مردم که در حال حاضر در سنگرهای جنگ در مقابل طالبان می‌جنگند سپاسگزاری کرد و گفت که تمرکز بیشتر دولت برای جنگ با طالبان بر بسیج مردمی خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهور افغانستان در پایان سخنرانی خود تاکید کرد: «من در مقابل هیچ ویرانگری زانو نخواهم زد. یا زانو به زانو پشت میز مذاکره می‌نشینیم یا زانوهای آنان را خواهیم شکست.

به نظر می‌رسد که سخنرانی رئیس‌جمهور در نشست ویژه مجلس نمایندگان دورنمای آینده کاری حکومتش را آشکار کرده است؛ دورنمایی که دیگر به توافق صلح ساخته آقای خلیل‌زاد باور ندارد. رئیس‌جمهور مشخصا اعلام کرد که از این پس، روند صلح را خود مردم افغانستان پیش خواهند برد و دیگر به توافق‌های سیاسی میان آمریکا و طالبان باور ندارد.

مجلس در پایان این جلسه فوق‌العاده با اکثریت آرا حمایت و همراهی خود با عملکرد دولت را اعلام و بر همراهی‌ خود با نیروهای امنیتی افغانستان برای مبارزه با تروریست‌ها تاکید کرد.