کمتر از ۰.۱ درصد آمریکایی‌های واکسینه شده به کرونا مبتلا شدند

آمار نشان می‌دهد واکسن‌های موجود در جلوگیری از ابتلا به عفونت موثر بوده‌اند

۹۹ درصد از آمریکایی‌های واکسن زده به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند-ANGELA WEISS / AFP

بنا بر اطلاعات مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ایالات متحده کمتر از ۰.۱ درصد از آمریکایی‌هایی واکسینه شده به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

اکسیوس گزارش کرد اطلاعات مرکز پیشگیری و کنترل بیماری نشان می‌دهد ۹۹ درصد از آمریکایی‌های واکسن زده به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند که تاییدی خیره‌کننده بر کارامدی واکسن‌های فعلی ویروس کرونا در جلوگیری از ابتلا به ویروس است.

«موارد نادر» که افراد واکسن‌زده به بیماری مبتلا شده‌اند تنها در ۷۷ صدم درصد از آمریکایی‌های واکسن‌زده دیده می‌شد. تنها چهار هزارم درصد از آمریکایی‌های واکسن زده به دلیل ابتلا به ویروس در بیمارستان بستری شده و یک هزارم درصد فوت کرده‌اند.

این آمار مقیاسی واقعی از گزارش‌های جدیدی که بر موارد نادر متمرکز بودند، ارائه می‌کند. با واکسن زدن تعداد بیشتری از آمریکاییان، تعداد موارد نادر هم لزوما افزایش خواهد یافت. این صرفا به دلیل طبیعت علم آمار است و نه به آن معنی که تاثیر واکسن‌ها رو به افول است.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «تزریق واکسن کارامدترین رویکرد در جلوگیری از ابتلا  به بیماری وخیم و مرگ است.»

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری اخیرا راهنمای خود درباره ماسک زدن را به روز کرده است و توصیه می‌کند حتی آمریکاییان واکسن‌زده هم در مکان‌های سربسته ماسک بزنند تا از شیوع گونه دلتای ویروس کرونا جلوگیری شود.

با وجود این، دکتر راشل والنسکی، رئیس مرکز پیشگیری و کنترل بیماری اشاره کرد که اگرچه افراد واکسن‌زده هم احتمال سرایت و انتقال ویروس را دارند اما بیشتر موارد سرایت در میان افراد واکسن‌نزده اتفاق می‌افتد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اطلاعات انتقادهایی را به راهنمای جدید وارد کرده است زیرا باعث می‌شود برخی از آمریکاییان واکسن‌زده احساس کنند با اینکه در سرایت بیماری تاثیر کمی دارند، همچنان مجبورند به ماسک زدن ادامه دهند و بار مسئولیت تلاش‌های مقابله با ویروس را به دوش کشند.

در حال حاضر در میان مبتلایان که تقریبا کاملا جمعیت واکسن نزده‌اند، گونه دلتا به شدت افزایش یافته است. در حالی که دولت بایدن به تلاش خود برای تشویق آمریکاییان بیشتری به دریافت واکسن ادامه می‌دهد، مرکز پیشگیری و کنترل بیماری و کاخ سفید اعلام کرده است که هیچ برنامه‌ فدرالی برای اجباری کردن تزریق واکسن در دست نیست.

تاکنون تنها نیمی از بزرگسالان ایالات متحده واکسن زده‌اند. کودکان زیر ۱۱ سال هم نمی‌توانند واکسن را دریافت کنند. درصد کمی از افرادی که واکسن‌ نزده‌اند دلایل پزشکی دارند؛ مانند حساسیت‌های وخیم که باعث می‌شود نتوانند واکسن بزنند.

در پرتو راهنمای جدید، دولت بایدن اعلام کرد تمام کارمندان فدرال یا باید واکسن بزنند یا هر هفته جواب آزمایش ابتلا به ویروس کرونای خود را تحویل دهند تا از شیوع بیشتر گونه دلتا جلوگیری شود.

شهرهای نیویورک و لس‌آنجلس نیز الزام‌های مشابهی برای کارمندان دولتی وضع کرده‌اند و تعدادی از شرکت‌های خصوصی هم چنین رویکردی پیش گرفته‌اند.

برخی از قانون‌گذاران از راهنمای جدید مرکز پیشگیری و کنترل بیماری درباره ماسک زدن انتقاد کرده‌اند و می‌گویند تمرکز باید بر واکسن زدن افراد واکسن‌نزده باشد.

گوین نیوسام، فرماندار دموکرات کالیفرنیا، به سی‌ان‌ان گفت که ماسک‌ راهی کارامد برای کاهش موارد ابتلا به جای واکسن است اما او معتقد است که در حال حاضر دریافت واکسن باید تمرکز اصلی دولت باشد.

ران دی‌سانتیس، فرماندار جمهوری‌خواه فلوریدا، با امضای فرمانی اجرایی مدارس را از اینکه دانش‌آموزان را به ماسک زدن مجبور کنند، برحذر داشت. او همچنین از اختیارات اجرایی خود بهره جست تا به قوانین محلی و دستورهای دوران اضطراری در زمینه محدودیت‌های ویروس کرونا بر کسب‌وکارها پایان دهد.

آقای دی‌سانتیس از ساکنان ایالت خود خواست واکسن بزنند اما علی‌رغم درخواست‌های او، ایالت فلوریدا به مرکز جدید همه‌گیری ویروس کرونا در ایالات متحده مبدل شده است. فلوریدا محل زندگی یک مورد از هر پنج مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در سراسر این کشور است.

© The Independent