پیام اشرف غنی در نشست فوق‌العاده مجلس چه خواهد بود؟

رئيس‌جمهوری افغانستان هر دو مجلس پارلمان را آخرین تحول‌های سیاسی و امنیتی کشور فراخوانده است

اشرف غنی در دفاع از جمهوریت در برابر طالبان، به اجماع ملی نیاز دارد-SAJJAD HUSSAIN / AFP

محمد اشرف غنی، رئيس‌جمهوری افغانستان، هر دو مجلس پارلمان را برای نشستی فوق‌العاده‌، فردا دوشنبه‌ ۲ اوت (۱۰ مرداد) در کابل فراخوانده است تا نمایندگان مردم را در جریان آخرین تحول‌های سیاسی و امنیتی کشور قرار دهد.

در این نشست، رهبران ارشد سیاسی و امنیتی کشور نیز حضور خواهند داشت تا در شرایطی که بحران ناامنی و حملات گسترده طالبان بر نقشه افغانستان سایه افکنده است، جامعه سیاسی کشور با اتحاد و همدلی، کشور را از این بحران عبور دهند و به ساحلی امن برسانند.

انتظار می‌رود آقای غنی با بررسی کلی اوضاع کشور و منطقه، تحلیلش از پیچیدگی‌های موجود در روند صلح و جنگ و آینده کشور را ارائه دهد.

برخلاف گزارش‌های رسانه‌های هوادار طالبان، آقای غنی تصمیمش را گرفته است که هرگز کنار نرود و نظام جمهوریت را قربانی سازش صلحی نکند که آینده‌اش روشن نیست.

از این رو، نشست فردا میان نمایندگان مردم و رئيس‌جمهوری، بیشتر در راستای بسیج ملی علیه حملات گسترده طالبان خواهد بود.

منابع نزدیک به ارگ ریاست جمهوری به ایندیپندنت فارسی گفته‌اند آقای غنی تمام حقایق کشور را با شورای ملی در میان خواهد گذاشت و وضعیت جنگ را توضیح خواهد داد. او درباره میزان قدرت طالبان و توانایی این گروه شورشی در انجام ۱۵۰ حمله به بسیاری از ولایت‌های کشور جزئیاتی ارائه خواهد کرد و از حمایت‌های خارجی از طالبان نیز پرده برخواهد داشت. پیش‌تر پاکستان به پشتیبانی مالی، تجهیزاتی و تبلیغاتی از طالبان متهم می‌شد اما این اواخر، جمهوری اسلامی ایران نیز سیاست حمایت از طالبان را در پیش گرفته است. بنابراین، انتظار می‌رود به دلایل حمایت تهران از طالبان نیز اشاره شود.

به گفته منابع آگاه، آقای غنی «درباره هجوم تروریست‌ها به افغانستان، تغییرناپذیری و آشتی‌ناپذیری طالبان، اولویت‌های حکومت در جنگ، وضعیت‌ مالی کشور،‌ همکاری مردم و پارلمان با نیروهای امنیتی، مسئولیت همکاری بین‌المللی، اصلاحات و مبارزه با فاسد، اجماع سیاسی و پشت صحنه جنگ طالبان که می‌توانند ۱۵۰ حمله در یک روز را سازماندهی کنند» سخنرانی خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جلسه اضطراری مجلس در شرایطی برگزار می‌شود که طالبان حلقه محاصره سه ولایت قندهار، هلمند و هرات، از مناطق راهبردی و پرجمعیت کشور، را تنگ‌تر کرده است و صدها نیروهای ویژه برای جلوگیری از سقوط شهر هرات به غرب کشور اعزام شده‌اند. این نیروها به فرماندهی معاون ارشد وزارت داخله (وزارت کشور) به هرات رسیده‌اند و انتظار می‌رود به‌زودی برای عقب راندن طالبان از دروازه‌های هرات، عملیات ضدحمله را آغاز کنند.

در سایر مناطق کشور نیز طالبان در پیشروی‌های غافلگیرکننده‌، تقریبا نیمی از شهرستان‌ها را تصرف کرده‌اند و هراس زیادی به وجود آورده‌اند. از سوی دیگر، مذاکرات صلح به بن‌بست خورده و هیچ پیشرفتی برای رسیدن به راه‌حل سیاسی با طالبان حاصل نشده است.

اما آنچه برای بسیاری مایه امیدواری شده است ظهور نیروهای خیزش مردمی با محوریت چهره‌های مطرح جهادی و سیاسی است. در هرات، اسماعیل خان عامل اصلی جلوگیری از سقوط هرات به دست طالبان خوانده می‌شود و در بلخ نیز عطا محمد نور توانسته‌ است نیروهای وفادار به خود را در پشتیبانی از ارتش و پلیس ملی کشور بسیج کند. بسیاری دیگر از رهبران سیاسی و جهادی که پیش‌تر با ارگ اختلاف داشتند، اکنون بار دیگر حول ارگ ریاست جمهوری گرد هم آمده‌اند.  

بنابراین، انتظار می‌رود کلیدواژه اشرف غنی در سخنرانی فردا همکاری، همسویی و یکدلی در این شرایط دشوار مقابل حملات طالبان خواهد بود.

رئیس‌جمهوری افغانستان در جلسه امروز اول اوت (۹ مرداد) کابینه نیز گفت:‌ «بله، طالبان تغییر کرده‌اند. این بار نامسلمان‌تر، در ظلم و بربریت شدیدتر از گذشته و مزدورتر از گذشته شده‌اند. در مکاتب، مضمون وطن‌دوستی، تاریخ و جغرافیا را حذف کرده‌اند. طالب و حامیانشان به حیثیت افغانستان هجوم آورده‌اند. اعتقاد به صلح و مذاکره ندارند مگر اینکه ما میدان جنگ را تغییر دهیم.»

بنابراین، به نظر می‌رسد اشرف غنی فردا در نشست فوق‌العاده مجلس، نقشه‌ راهی برای تغییر میدان جنگ اعلام کند و برای آن، خواستار حمایت ملی شود.  

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه