اسرائیل خواستار محکومیت تروریسم دریایی ایران از سوی شورای امنیت شد

سخنگوی وزارت خارجه نقش جمهوری اسلامی در این حمله را تکذیب کرد

ایران متهم اصلی حمله به کشتی اسرائیلی در دریای عرب است - KARIM SAHIB, Giuseppe CACACE, Mumen KHATIB / AFP / SANA / US Central Command (CENTCOM) / National Iranian Oil Tanker Company (NITC)

در پی حمله روز جمعه به تانکر فرآورده‌های نفتی تحت کنترل اسرائیل در سواحل عمان، اسرائیل خواستار محکومیت تهران از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد شد. تل‌آویو معتقد است این حمله توسط پهپادهای ایرانی انجام شده و یک اقدام تروریستی است.

به نوشته جروزالم پست، ناخدا رومانیایی کشتی و یک خدمه انگلیسی در این حمله کشته شدند. آنها اولین علل کشته‌های ناشی از تنش‌های دریایی جاری بین ایران و اسرائیل هستند.

منابع اطلاعاتی آمریکا و اروپا روز جمعه گزارش دادند که ایران مظنون اصلی در این حادثه است.

به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی، این حمله که فقط چند روز قبل از مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور تندرو جمهوری اسلامی انجام شده، نشان می‌دهد ماسک‌ها برداشته شده است و هیچ کس نمی‌تواند وانمود کند که شخصیت حکومت ایران را نمی‌شناسد.

او افزود: ایران فقط مشکل اسرائیل نیست، یک مشکل جهانی است و رفتار آن حمل و نقل و تجارت بین‌المللی را به خطر می‌اندازد؛ بنابراین مبارزات ما علیه آنها ادامه خواهد داشت. این یک حمله تروریستی است که باعث کشته شدن دو مرد بی‌گناه و صدمه به کشتیرانی بین‌المللی شده است. آنها پیش‌تر نیز علاقه‌مند به حمله به یک هدف اسرائیلی بودند.

بنی گانتز، وزیر دفاع پس از این اقدام که به‌عنوان یک حمله تروریستی شدید تلقی می‌شود با آویو کوهاوی، فرمانده ستاد مشترک ارتش اسرائیل، تلفنی صحبت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل با همتای انگلیسی خود گفتگو کرد و خواستار واکنش جدی از سوی بریتانیا شد. با این حال بریتانیا هنوز پاسخی به این درخواست نداده است و مشخص نیست که آیا از درخواست اسرائیل در شورای امنیت یا اعمال تحریم علیه ایران حمایت می‌کند یا خیر.

در مقابل، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به ادعای اسرائیل درباره حمله به کشتی Mercer Street در دریای عرب واکنش نشان داد و اظهار داشت موجودیت اسرائیل باید دست از این اتهام‌زنی‌ها بردارد. این اتهام‌زنی‌ها و اظهارات محکوم است ... مقامات اسرائیل باید بدانند که با این فرافکنی‌ها، دردی دوا نمی‌شود.

کشتی «ام/تی مرسر استریت» که مالکیت ژاپنی دارد، پنجشنبه شب هنگامی که از دارالسلام در تانزانیا عازم فجیره در امارات متحده عربی بود هدف حمله‌ای قرار گرفت که ادعا می‌شود کار ایران بوده است.

حمله در شمال اقیانوس هند انجام شده و یک مقام اسرائیلی که نام او ذکر نشده، به کانال ۱۳ گفته است: «این یک حمله تروریستی از سوی ایران است که دو انسان بی‌گناه در آن کشته شده‌اند. ایرانی‌ها با هواپیمای بی‌سرنشین به این کشتی حمله کردند.»

بیشتر از جهان