افزایش ۸۰ درصدی تلفات غیرنظامیان در افغانستان

هیئت حقوق بشر افغانستان از طرف‌های درگیر جنگ خواسته است که منازعات را از راه گفت‌و‌گو حل و فصل کنند

هیئت حقوق بشر افغانستان می‌گوید تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال جاری میلادی ۸۰ درصد افزایش یافته است - HOSHANG HASHIMI / AFP

هیئت مستقل حقوق بشر افغانستان در گزارشی که امروز اول اگوست ۲۰۲۱ منتشر کرد، می‌گوید تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال جاری میلادی در این کشور ۸۰ درصد بیشتر شده است.

براساس یافته‌های هیئت مستقل حقوق‌ بشر افغانستان، در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی در مجموع ۱۵۹۴ مورد حمله و درگیری، ۵۳۲۱ غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند که از جمله، ۱۶۷۷ تن جان باخته و ۳۶۴۴ تن دیگر مجروح شده‌اند. 

این رقم در مقایسه با همین دوره در سال ۲۰۲۰ میلادی افزایشی ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد.   

در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی در ‌مجموع‌ ۲۹۵۷ غیرنظامی کشته یا مجروح شده‌ بودند: ۱۲۱۳ نفر کشته و ۱۷۴۴ تن مجروح.

دلیل اصلی افزایش این ناامنی حملات گسترده‌ طالبان است که پس از اعلام خروج نظامیان خارجی در ماه مه سال جاری شدت گرفته است.

گروه طالبان تقریبا در تمامی ۳۴ ولایت افغانستان دست به حمله زده و پیشروی‌های زیادی کرده است.

هیئت مستقل حقوق بشر می‌گوید زنان باوجودی که هیچ حضوری در جنگ نداشته‌اند اما بخش عمده این قربانیان را تشکیل می‌دهند و ۱۵۴ زن در این مدت کشته و ۳۵۰ زن دیگر مجروح شده‌اند. این رقم نیز نسبت به سال گذشته تقریبا ۷۰ درصد افزایش یافته است.

قربانیان دیگر جنگ کودکانند.  ۳۷۳ کودک در شش ماه گذشته کشته و ۱۰۸۳ کودک دیگر مجروح شده‌اند. تکان‌دهنده‌تر اینکه این ارقام نسبت به همین دوره در سال گذشته ۱۳۱ درصد افزایش یافته است.

در گزارش هیئت حقوق بشر آمده است: «از مجموع کل تلفات افراد غیرنظامی در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی، عامل ۵۶ درصد آن گروه طالبان، ۲۲ درصد نامعلوم، ۱۵ درصد نیروهای نظامی حکومت و ۷ درصد گروه داعش است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روش‌های مورد استفاده طرف‌های درگیر جنگ، به‌ ویژه شش راهبرد جنگی در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی‌ باعث بیشترین تعداد تلفات افراد غیرنظامی شده است.

هیئت حقوق بشر راهبرد جنگی که به کشتن غیرنظامیان انجامیده است را استفاده از مین‌های فشاری کنار‌ جاده‌ای و بمب‌گذاری خودرو، قتل‌های هدفمند، حملات راکتی، حملات انتحاری، درگیری‌ها و جنگ‌های زمینی و حملات هوایی خوانده است.

از نظر جغرافیایی نیز یافته‌های هیئت مستقل حقوق‌ بشر افغانستان نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی، منطقه جنوب‌ غرب، نسبت‌ به سایر مناطق کشور بیشترین تلفات افراد غیرنظامی را شاهد بوده است. تعداد تلفات غیرنظامیان در این زون به ۲۱۳۱ تن قربانی می‌رسد، که ۶۸۱ کشته و ۱۴۵۰ مجروح است.

هم‌زمان، هیئت مستقل حقوق‌ بشر افغانستان، گفت‌وگو و مذاکره را اخلاقی‌ترین، منطقی‌ترین و سازنده‌ترین راهکار برای رفع معضلات می‌داند و با جدیت و قاطعیتِ تمام بر مواضع پیشین خود در این زمینه تاکید می‌کند. معضلات کشور در پشت میزِ مذاکره حل‌شدنی است، نه در میادین جنگ.

این هیئت یک بار دیگر از سازمان ملل متحد، سازمان‌ها و نهادهای اثرگذار داخلی و بین‌المللی اثرگذار بر جنگ و صلح در افغانستان و جامعه بین‌المللی می‌خواهد که پیش از اینکه جنگ وحشتناک کنونی به فجایع انسانی بیشتری بینجامد از تمامی امکانات، فرصت‌ها و ظرفیت‌های خود برای پایان‌دادن به خشونت‌ها و جنگِ ویرانگر کنونی استفاده کنند.

بیشتر از جهان