صدها نیروی تازه‌نفس به هرات رسیدند

نمایندگان مجلس خواهان تغییراتی در رهبری نظامی و غیرنظامی هرات شدند

دفتر والی هرات تایید کرد که ده‌ها نیروی تازه‌نفس برای دفاع از شهر هرات و عقب راندن حمله طالبان به این شهر غربی در مرز ایران، صبح روز یکشنبه، ۱۰ مردادماه، به آنجا رسیده‌اند.

صدها جنگجوی طالبان در چهار روز گذشته کوشیده‌اند از مناطق مختلف وارد شهر هرات شوند، اما با مقاومت نیروهای مردمی و سربازان دولتی مواجه شده‌اند.

رهبری نیروهای مردمی به عهده اسماعیل خان، والی پیشین هرات، است.

فرهاد جیلانی، سخنگوی والی هرات، به خبرنگاران گفت که تعداد این نیروهای تازه‌نفس کافی است و این نیروها از تجهیزات و جنگ‌افزارهای لازم برخوردارند.   

یک منبع دولت افغانستان می‌گوید که معاون ارشد امنیتی وزارت کشور این ۳۰۰ نیروی تازه‌نفس را همراهی می‌کند.

هم‌زمان، شب گذشته ۳۱ ماه ژوئیه نشست اضطراری در خانه رئيس مجلس نمایندگان برگزار شد و نمایندگان مجلس در دیدار با مشاور امنیت ملی و عبدالله عبدالله، رئيس شورای عالی مصالحه ملی، بر تغییرات در رهبری نظامی و غیرنظامی هرات برای تشکیل مقاومت بهتر در برابر طالبان تاکید کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حبیب‌الرحمان پدرام، نماینده مجلس، می‌گوید: «میررحمان رحمانی رئیس شورای ملی، دکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه، حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری، محمد یونس قانونی معاون پیشین رئیس‌جمهوری، خالد نور و جمعی از بزرگان و وکلای پارلمان از جمله من و کبرزانی صاحب به نمایندگی از وکلای هرات در این نشست حضور داشتیم.»

او می‌افزاید: «من و آقای کبرزانی آنچه را لازم بود عریان و آشکار خطاب به حاضران و البته مشاور امنیت ملی مطرح کردیم. فشرده‌ آن چنین است: امیر صاحب اسماعیل‌ خان در اسرع وقت به عنوان والی هرات و رئیس شورای نظامی تعیین شود و سپس فرماندهی و مدیریت واحد بر محوریت او شکل بگیرد. کدرهای بومی در هرات مقرر شوند: گلبدین الکوزی به عنوان فرمانده لشکر، سید نصیر علوی به عنوان رئیس امنیت ملی و شیرآقا الکوزی به عنوان فرمانده پلیس.»

او توضیح می‌دهد: «عملیات هوایی هماهنگ شد و معاون ارشد امنیتی با نیروی پشتیبانی عازم هرات است. تلاش‌ها و دادخواهی همچنان ادامه دارد.»

بخشی از این تقاضاها برآورده شده است اما دولت تاکنون اسماعیل خان را به عنوان والی هرات تعیین نکرده است.

از سوی دیگر، نیروهای هوایی مواضع طالبان را در نزدیکی لشکرگاه مرکز ولایت هلمند بمباران کرده است. در این ولایت جنوبی نیز صدها نیروهای طالبان با سربازان افغان درگیرند اما تاکنون نتوانسته‌اند مرکز ولایت هلمند را تصرف کنند.

وزارت دفاع می‌گوید در این حمله دست‌‌کم ۵۱ جنگجوی طالبان از جمله دو فرمانده آن‌ها کشته شدند و ۴۰ نفر دیگرشان مجروح شدند. گروه طالبان تاکنون به این حمله هوایی واکنش نشان نداده است.

بیشتر از جهان