کشف بزرگترین انبار قاچاق کتاب در ایران

عکس تزئینی است

در حالیکه اخبار رسیده از ایران حکایت از بحران موجود در صنعت چاپ و نشر کتاب و کتابفروشی دارد، به تازگی یک باند قاچاق کتاب کشف شده است.

خبرگزاری مهر از بازداشت خانواده ای که بزرگترین شبکه قاچاق کتاب در ایران را داشتند، خبر داد و گفت که این پدر و فرزندانش ۱۰ انبار در ایران داشتند. طی خبری از خبرگزاری ایسنا ۱۹ انبار کتاب قاچاق توسط کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مولفان و مترجمان اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران کشف شده است.

یکی از اعضای کارگروه صیانت از حقوق ناشران با اعلام این خبر گفت: «متهم اصلی در پرونده انتشار غیرقانونی و قاچاق کتابهای ناشران (ع. خانزاده) که در شش ماه گذشته متواری بوده است به کمک نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد».

به گفته وی در بسیاری از انبارهای کتابهای قاچاق کشف شده در ماه‌های اخیر رد پای این شخص دیده می شده و مدت زیادی برای دستگیری وی زمان صرف شده است.

محمود آموزگار، رئیس کارگروه صیانت از حقوق ناشران، به مهر گفت: «ع. خانزاده متهم اصلی در پرونده انتشار غیرقانونی و قاچاق کتاب‌های ناشران در شش ماه گذشته متواری بوده است. متهم در سوله ای حدودا ۱۳۵۰ متر مربعی حدود ۷۰۰ هزار جلد کتاب انبار کرده بود و کتاب‌های پرفروش ناشران را بدون مجوز چاپ کرده و به فروش می‌رسانده و این اقدام در زمینه کتاب‌هایی که خارج از کشور منتشر می‌شدند، نیز صورت می‌گرفته است».

دبیر این کارگروه، سعید میرجلالی، ارزش مالی این کتاب ها را بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان برآورد کرد.