اسرائيل در تلاش برای از سرگیری همکاری‌های اقتصادی با فلسطین

آغاز گفت‌وگو میان وزرای اسرائیلی و فلسطینی پس از سال‌ها دوری و بی‌اعتمادی

عیساوی فریج، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل. عكس از:  AFP

از مدتی به این سو، عیساوی فریج، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل تلاش‌هایی را با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطین آغاز کرده است که هدف از آن فعال‌سازی مجدد کمیته عالی اقتصادی بین فلسطین و اسرائيل است که آخرین نشست آن بیش از ۲۵ سال پیش برگزار شده بود.

این تلاش‌ها در چارچوب اقدامات «حسن نیت» میان فلسطین و اسرائیل انجام می‌شود، به ویژه این‌که تل‌آویو در این اواخر در صدد ارائه تسهیلات بیشتری برای فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه شده، علاوه براین‌که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تماس‌های تلفنی متعددی را از اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری فلسطین و بنی‌گانتز، وزیر دفاع آن کشور دریافت کرده است.

عیساوی فریج، عضو حزب «میرتس»، چند هفته پس از تصدی سمت جدیدش به عنوان وزیر همکاری‌های منطقه‌ای در دولت جدید اسرائیل، پرونده روابط اقتصادی و مدنی با تشکیلات خودگردان فلسطین را به وزارت همکاری‌های منطقه‌ای بازگرداند، در حالی‌که این پرونده در طول ۱۲ سال گذشته در اختیار هماهنگ کننده دولت اسرائيل در سرزمین‌های فلسطینی بود. فریج معتقد است که کنترل حزب لیکود بر اسرائيل از سال ۲۰۰۹، باعث شد دولت‌های اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو در مورد این‌که اختیارات روابط اقتصادی و مدنی با فلسطینیان متعلق به وزارت همکاری‌های منطقه‌ای است، غفلت و بی‌توجهی کنند.

تقویت و توسعه روابط

عیساوی فریج در مصاحبه‌ای که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت که در آغاز نشست‌ها بین مقامات اسرائیلی و فلسطینی به منظور تقویت جایگاه تشکیلات خودگردان فلسطین و توسعه روابط میان دو جانب، وی توانسته است روز چهارشنبه گذشته دو نشست را بین وزیران بهداشت و محیط زیست فلسطین و همتایان اسرائیلی آن‌ها دایر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته دولت‌های متوالی نتانیاهو پرونده روابط با تشکیلات خودگردان فلسطین را در اختیار افسر موسوم به «هماهنگ کننده» که مسئولیت روابط مدنی و اقتصادی با تشکیلات خودگردان فلسطین بر عهده دارد، تحویل داده بودند، در حالی‌که به باور عیساوی فریج، چنین رویکردی نمی‌تواند در رسیدن به صلح و همزیستی کمکی بکند. فریج ضمن اشاره به این‌که مسئله فلسطین «کلید روابط منطقه‌ای اسرائیل» است، خواستار تقویت اقتصاد فلسطین و تلاش برای دستیابی به راه حلی است که تشکیلات خودگردان فلسطین را از بحران مالی کنونی که انتظار می‌رود در آینده نزدیک وخیم‌تر شود، نجات دهد. وی افزود که اسرائیل قصد دارد در چارچوب اجرای قانون جدید اسرائیل مبنی بر کسر حقوقی  که تشکیلات خودگردان فلسطین به خانواده‌های زندانیان می‌پردازد، از پراخت حدود ۳۰ میلیون دلار از درآمدهای گمرکی فلسطین که اسرائيل آن‌ها را جمع آوری می‌کند، امتناع ورزد.

عیساوی فریج خاطرنشان کرد که با شکری بشاره وزیر دارایی تشکیلات خودگردان فلسطین ملاقات کرده است و سعی دارد ملاقات دیگری را بین آویگدور لیبرمن، وزیر داریی اسرائیل و شکری بشاره ترتیب دهد تا پس از بررسی اختلاف نظرها میان دو جانب، راه حلی جست‌وجو شود که بتواند به چالش‌ها و اختلافاتی که بین اسرائيل و فلسطین وجود دارد، پایان دهد.

رویکرد جدید

عیساوی فریج با بیان این‌که دولت آمریکا به دنبال گفت‌وگو و رويكرد جديدي در روابط فلسطيني‌ها و اسرائيلي‌ها است، گفت که نشست‌ها و مذاکرات اخیر می‌‌توانند فرصتی را برای تغییر و  پیشرفت در آینده ایجاد کنند. وزیر همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل خاطرنشان کرد که وی در تلاش برای آغاز همکاری‌های مشترک میان دو طرف با هدف احیای اقتصاد فلسطین و تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین است تا مسیر رسیدن به توافق نهایی و صلح طوری هموار شود که رضایت همگان را برآورده کند.

در پیوند به درخواست مکرر فلسطینیان برای اصلاح توافق‌نامه اقتصادی پاریس، که روابط اقتصادی فلسطینیان با جهان و اسرائیل را مدیریت می‌کند؛ وزیر همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل اظهار داشت که وی با این موضوع موافقت دارد، مشروط بر این‌که موضوع نخست مورد ارزیابی و مطالعه قرار گیرد. وی گفت که آرزو دارد اسرائیل پولی را که در ازای جمع آوری درآمدهای گمرکی فلسطین اخذ می‌کند به‌جای سه درصد به یک درصد برساند.

از سوی دیگر، حسین الشیخ، وزیر امور مدنی تشکیلات خودگردان فلسطین ابراز امیدواری کرد که ثبات دولت اسرائیل به سمت اقدامات جدی و مثبت‌تری باشد تا منجر به ایجاد فضای اعتماد بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها شود. وی ضمن اشاره به این‌که هنوز فرصت برای درک یکدیگر و ایجاد راه حل وجود دارد، از دولت اسرائیل خواست گام‌های بلندی را در راستای امیدبخشی به مردم فلسطین بردارد.

در همین حال، می‌ کیله، وزیر بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین پس از دیدار با همتای اسرائیلی‌اش «نیتزان هورویتز»، اعلام کرد که اسرائیل دو گواهی‌نامه فلسطینی واکسناسیون کرونا که از وزارت بهداشت فلسطین مهر شده است را به رسمیت شناخت. وی افزود که وزارت بهداشت فلسطین برخی ملاحظات و اعتراضاتی را به وزارت بهداشت اسرائیل ارائه کرده و اسرائیل آمادگی خود را برای مطالعه نکات یادشده ابراز کرده است. می‌ کیله گفت که در این نشست در باره مقدار پولی که اسرائیل از درآمدها گمرکی فلسطین، به ویژه آن‌هایی که مربوط به بخش پزشکی می‌شود، بحث و گفت‌وگو صورت گرفته است. وزیر بهداشت فلسطین خاطرنشان کرد که مقدار پول کسر شده، به مراتب بیشتر از حجم خدماتی است که وزارت بهداشت فلسطین آن‌ها را از بیمارستان‌های اسرائیل خریداری می‌کند.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان