زنان دونده جامائیکایی برای کسی جای خالی روی سکوی المپیک نگذاشتند

الیه تامسون، دونده جامائیکایی، با ثبت زمان ۱۰.۶۱ ثانیه در پیست صد متر دومین زن تیزپای جهان شد

الیه تامسون و دو دونده دیگر جامائیکایی، شلی آن- فریزر- پریس و شریکا جکسون به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند- REUTERS/Phil Noble

سه زن جامائیکایی هر سه سکوی دو صد متر المپیک توکیو را از آن خود کردند.

روز شنبه، رکورد دیرپای دونده زن آمریکایی شکسته شد. الیه تامسون، دونده جامائیکایی، با ثبت زمان ۱۰.۶۱ ثانیه در پیست صد متر، رکورد فلورنس گریفیت-جوینر آمریکایی را که در المپیک سئول (۱۹۸۸) ثبت شده بود شکست و دومین زن تیزپای جهان شد. 

الیه تا یک ماه و نیم پیش از آغاز مسابقات المپیک توکیو به دلیل آسیب‌دیدگی زردپی آشیل پا در دوران نقاهت بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو دونده دیگر جامائیکایی، شلی آن- فریزر- پریس و شریکا جکسون به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند. 

این سه زن دونده اولین مدال‌ها را برای جامائیکا در این دوره از مسابقات المپیک کسب کردند و این کشور کوچک دریای کارائیب را در رده ۲۹ کشورهای شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات قرار دادند. 

برد این سه زن یاد آور المپیک ۲۰۰۸ پکن بود که در آن شلی آن فریزر همراه با شرون سیمپسون و کرون استوارت هر سه مدال طلا، نقره و برنز را به دست آوردند. 

تامپسون پس از این پیروزی خیره‌کننده به خبرنگاران گفت: «هنوز سال‌های زیادی پیش رو دارم. من ۲۹ ساله‌ام، سی ساله نیستم، چهل ساله نیستم، هنوز دارم زحمت می‌کشم.»

مشهورترین دونده جامائیکایی یوسین بولت است که سه بار پیاپی در بازی‌های المپیک، مدال طلای صد متر مردان را برد، و حالا تامسون این بخت را دارد که در المپیک پاریس چهار سال دیگر، این افتخار را تکرار کند.

بیشتر از ورزش