واکنش‌ آمریکا و اسرائیل به حمله پهپادی به نفتکش تحت اجاره شرکت اسرائیلی

شبکه خبری متعلق به جمهوری اسلامی، تایید کرد که این حمله «به تلافی حمله اسرائیل به سوریه» انجام شده است

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل- Menahem KAHANA / AFP

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه گفت که این کشور از گزارش‌های مربوط به حمله به یک کشتی بازرگانی در اجاره یک شرکت اسرائیلی به‌شدت نگران است و با همکاری شرکای بین‌المللی خود می‌کوشد واقعیت حادثه را روشن کند.

جلینا پورتر در یک نشست خبری گفت: «ما به‌شدت نگران این گزارش‌ها هستیم و شرایط را به‌دقت زیر نظر داریم.»

همزمان، یک مقام وزارت دفاع آمریکا به شبکه خبری العربیه گفت:« نیروهای آمریکایی یک پیام کمک از کشتی مورد حمله قرار گرفته در آب‌های بین‌المللی دریافت کردند. عوامل عناصر نیروهای دریایی فرماندهی مرکزی و ناوگان پنجم وارد کشتی شده و به خدمه آن کمک کردند تا خسارات وارد شده به کشتی را ترمیم کنند».

از سویی، روز جمعه شبکه خبری عربی العالم، وابسته به رادیو تلویزیون حکومتی ایران، اعلام کرد: « منابع مطلع مقاومت در منطقه اعلام کردند که حمله صورت گرفته به کشتی اسرائیلی در شمال دریای عمان، در پاسخ به حمله اخیر [اسرائیل] به فرودگاه «ضبعه» منطقه قصیر سوریه صورت گرفت.»

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، شامگاه جمعه گفت که «ایران، صرفا مشکل اسرائیلی نیست. صادرکننده تروریسم است که به تمام جهان آسیب می‌رساند.»

وزیر خارجه اسرائیل در گفت‌و‌گویی با وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرد که باید در برابر حمله‌ای که به کشتی تحت اجاره اسرائیل صورت گرفته، واکنش سختی نشان داد.

به گزارش کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل، در حمله‌ای پهپادی به یک کشتی نفت‌کش که مدیریت آن با یک بازرگان اسرائیلی است، دو ملوان کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش، کشتی «ام/تی مرسر استریت» که مالکیت ژاپنی دارد، پنجشنبه شب هنگامی که از دارالسلام در تانزانیا عازم فجیره در امارات متحده عربی بود هدف حمله‌ای قرار گرفت که ادعا می‌شود کار ایران بوده است.

حمله در شمال اقیانوس هند انجام شده و یک مقام اسرائیلی که نام او ذکر نشده، به کانال ۱۳ گفته است: «این یک حمله تروریستی از سوی ایران است که دو انسان بی‌گناه در آن کشته‌ شده‌اند. ایرانی‌ها با هواپیمای بی‌سرنشین به این کشتی حمله کردند.»

کشتی هدف قرار گرفته شده در مالکیت یک شرکت ژاپنی است ولی مدیریت آن با شرکت زودیاک مریتایم مستقر در بریتانیا است که مدیرعامل آن ایال اوفر، بازرگان اسرائیلی، است.