آدام پیتی: قهرمان شنای المپیک با ۴۰ ساعت ورزش در هفته

پیتی در اوج تمرین‌هایش، روزانه ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ کالری مصرف می‌کرد

آدام پیتی، قهرمان شنای تیم بریتانیا در المپیک توکیو - Odd ANDERSEN / AFP

آدام پیتی، قهرمان شنای تیم بریتانیا در المپیک توکیو با بردن نخستین مدال طلای بریتانیا مردم این کشور را خشنود و جایگاه پیشین قهرمانی المپیک خود را در شنای ۱۰۰ متر قورباغه را همچنان حفظ کرد.

پیتی بخش عمده موفقیتش به عنوان سریع‌ترین شناگر قورباغه تاریخ را به دنبال کردن رژيم غذایی و برنامه تمرینی مدون، پیش از مسابقات نسبت می‌دهد. 

پیتی در اوج تمرین‌هایش، روزانه ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ کالری مصرف می‌کرد که سه برابر مقدار کالری توصیه شده برای یک مرد میانه‌اندام است.

او برای حفظ میزان سوخت وساز یا متابولیسم بدنش روزانه چند وعده غذا می‌خورد -از جمله دو صبحانه؛ یکی پس از تمرین‌های صبحگاهی یکی هم ساعت نه و نیم صبح و یک وعده پیش از خواب متشکل از نان تست کامل و نوشیدنی (شِیک) پروتئین هم داشت. 

پیتی در سال ۲۰۱۹ به نشریه «مِنز هِلث» (سلامت مردان) گفت: «صبح‌ها ویتابکس (نوعی بیسکوئیت گندم) با فیبر معمول و مواد گلیسمی (کربوهیدراتی) پایین می‌خورم. بعد در اواسط روز حدود ۴۰۰ گرم مرغ با سبزیجات فراوان یا بسته به اینکه چه چیز با آن مناسب باشد - مثلا برنج قهوه‌ای - می‌خورم.»

«در اواخر روز اگر تمرین‌های سخت‌تری داشته‌ام (غذای حاوی) کربوهیدارت بیشتری می‌خورم، در غیراین صورت غذای حاوی کربوهیدرات کمتر مثل سیب‌زمینی شیرین، گوشت گیاهی یا مرغ بدون چربی یا ماهی کم چربی مثل ماهی سفید می‌خورم.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«پس از آن مرتب به بدنم سوخت می‌رسانم؛ ممولا هر دو ساعت یک بار غذا می‌خورم تا متابولیسمم را فعال نگه دارم.»

او در ادامه ضمن اشاره به اینکه با نزدیک شدن مسابقات میزان کالری روزانه‌اش را با دقت به نصف تقلیل می‌دهد – با تاسف افزود که در گذشته مقدار کالری مصرفی روزانه‌اش را بیش از حد به سرعت کاهش داده بوده که باعث افت میزان هورمون تستسترون خونش شده بود. 

هرچند ممکن است رژیم غذایی پیتی موجب غبطه برخی شود اما او پیشتر هشدار داده بود که در پایان هفته تمرین‌های شدید ورزشی‌اش او را «عملا جنازه می‌‌کند». 

گفته می‌شود پیتی در جریان شدیدترین تمرین‌ها چنان با سرعت شنای پنجاه متر را با وقفه بسیار کمی تکرار می‌کند که ضربان قلبش در هر طول شنا به حداکثر می‌رسد. به گفته «میل آن لاین» او در روزهای هفته بجز شنبه‌ها ده تمرین دو ساعته دارد.

پیتی جز شنا هفته‌ای پنج بار به باشگاه‌های ورزشی می‌رود و بیست بار شنای سینه (پوش آپ) جهشی، سه یا چهار بار در روز، «بالاکش» با تسمه‌های لاستیکی آویزان از چارچوب فلزی، حرکات دراز و نشست (سیت آپ) با گرفتن توپ بالای سرش انجام می‌دهد.

روز دوشنبه پیتی پس از حفظ جایگاه قهرمانی‌اش در مسابقات شنای ۱۰۰ متر، که اولین بار در سال ۲۰۱۶ و در المپیک ریودوژانیرو کسب کرده بود، به خبرنگاران گفت: «از ملت بریتانیا که پنج سال از من، خانواده‌ام و پسر زیبایم حمایت کردند سپاسگزارم. می دانستم هر ذره انرژیم را خواهد گرفت و - لعنتی - احساس می‌کنم راحت شده‌ام. ببخشید از کلمه بدی استفاده کردم!»

© The Independent

بیشتر از ورزش