آتش‌سوزی گسترده در ترکیه؛ از آنتالیا تا بدروم

جنگل‌ها و روستاهای ۱۷ استان ترکیه در آتش سوختند؛ آذربایجان تسلیت گفت

آتش‌سوزی در جنگل‌های جنوب ترکیه از چهارشنبه ۲۸ مرداد آغاز شدـ Ilyas AKENGIN / AFP

آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های جنوب ترکیه خسارت‌های زیادی به شهرهای گردشگرپذیر این کشور از جمله ماناوگات، آنتالیا، عثمانیه، مرسین، قیصریه، کوتاهیا، میلاس، بدروم، مارماریس و آدنا وارد کرده است.

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی و جنگل‌داری ترکیه، از ۲۷ تا ۲۸ ژوییه، ۵۳ آتش‌سوزی در ۱۷ استان در سراسر ترکیه رخ داد. مقام‌های محلی می‌گویند بالغ‌ بر ۱۸ روستا در شهر ماناوگات تخلیه شدند و بیش از ۸۰ درصد منازل مسکونی در آتش سوختند.

در جریان آتش‌سوزی جنگل‌های جنوبی ترکیه، بیش از۱۲۲ نفر زخمی و ۶۲ نفر نیز در بیمارستان بستری شدند. در ماناوگات، علاوه بر خانه‌های مسکونی، یک کارخانه، یک رستوران و یک پارک نیز در آتش سوختند. دولت ترکیه و برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی گروه پ.ک.ک را عامل این آتش‌سوزی گسترده می‌دانند، اما این گروه هنوز مسئولیت واقعه را نپذیرفته است.

آتش‌سوزی در جنگل‌های جنوب ترکیه از روز چهارشنبه ۲۸ ژوییه (۶ مرداد)، آغاز شد و در مدت کمتر از ۲۴ ساعت، به مناطقی از آنتالیا، مارماریس، بدروم و آدنا گسترش یافت. اما بخش اعظم آتش‌سوزی در شهر ماناوگات در استان آنتالیا رخ داد، شهری که میان گردشگران محبوب است و در تعطیلات تابستانی با ازدحام مسافران روبه‌رو می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش روزنامه دیلی‌صباح، پس از این آتش‌سوزی گسترده، ۱۸ روستای شهر ماناوگات بلافاصله تخلیه و خانه‌های بسیاری در آتش خاکستر شدند. بر اساس اعلام رسانه‌های رسمی ترکیه، تاکنون سه نفر در اثر این حادثه جان ‌باخته‌اند.

آتش‌سوزی در جنگل‌های جزیره مارماریس، یکی دیگر از شهرهای استان آنتالیا، نیز به سوختن یک هتل در این شهر منجر شد. مارماریس در غرب استان آنتالیا قرار دارد و یکی از شهرهای محبوب گردشگران در تعطیلات تابستانی است.

هنوز شعله‌های آتش در شهرهای مارماریس و ماناوگات خاموش نشده بود که شهر بدروم نیز، که تفریحگاهی معروف است، گرفتار شعله‌های آتش شد.

منطقه کوزان در شهر آدنا منطقه دیگری بود که در آتش سوخت. وزش شدید باد در این منطقه باعث شد شعله‌های آتش گسترده‌تر شود. در کوزان نیز هفت روستا به‌طور کامل تخلیه شدند.

آتش‌سوزی گسترده که از چهارشنبه آغاز شده بود تا پنجشنبه ۲۹ ژوییه (۷ مرداد) ادامه یافت و در نهایت، نیروهای امدادی موفق شدند با استفاده از هلیکوپترهای آبپاش و تجهیزات دیگر، آتش را مهار کنند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، جمهوری آذربایجان برای کمک به مهار این حریق در ترکیه، تیم آتش‌نشانی به این کشور اعزام کرده است. جیحون بایرام‌اف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، در توییتر از بروز آتش‌سوزی جنگل‌ها در ترکیه و جان باختن شماری از شهروندان در این آتش‌سوزی ابراز تاسف و تاثر کرد. به گزارش خبرگزاری تی‌آر‌تی، بایرام‌اف نوشت: «ما در این روزهای سخت در کنار برادرمان ترکیه ایستاده‌ایم و آماده حمایت همه‌جانبه‌ایم.»

فخرالدین آلتون، رئیس دفتر ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه، اعلام کرد: «در عملیات مهار آتش حدود چهار هزار آتش‌نشان هوایی و زمینی برای اطفای حریق در جنگل‌های ۲۱ استان تلاش می‌کنند.»

استقبال برخی از اعضای گروه پ.ک.ک از آتش‌سوزی‌های جنوب ترکیه در فضای مجازی، تردید‌ها درباره دست داشتن آنان در این اتفاق را تقویت کرد.

اگرچه هنوز گروه پ.ک.ک به طور رسمی مسئولیت آتش‌سوزی در جنگل‌های جنوب ترکیه را نپذیرفته است، دولت ترکیه ادعا می‌کند که این گروه با هدف «انتقام» از دولت، پیش‌تر نیز با آتش زدن جنگل‌ها باعث تخریب محیط زیست و مرگ غیرنظامیان شده است.

دیلی‌صباح گزارش داده است که در سال ۲۰۱۹ آتش‌سوزی گسترده‌ای در جنگل‌های چهار استان ترکیه رخ داد و پس از مدت کوتاهی، گروه پ.ک.ک مسئولیت آن را پذیرفت. ترکیه می‌گوید گروه پ.ک.ک برای ایجاد آتش‌سوزی در جنگل‌ها از کودکان استفاده می‌کند.

حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) تاکنون واکنشی رسمی به آتش‌سوزی جنگل‌های جنوب ترکیه نشان نداده است.

بیشتر از جهان