شیوع کرونا در مشهد به وضعیت بحرانی رسید

پزشکان مشهد می‌گویند اگر شهر تعطیل نشود، فاجعه‌ رخ می‌دهد

 ظرفیت‌ تخت‌های بیمارستانی در مشهد تکمیل شده است و ۳۰ درصد بیماران از شهرهای دیگر آمده‌اندـ ATTA KENARE / AFP

ظرفیت‌ تخت‌های بیمارستانی در مشهد تکمیل شده است. ستاد مقابله با کرونای استان خراسان رضوی اعلام کرده است ۳۰ درصد بیماران بستری در مشهد مسافرانی از دیگر شهرهای ایران و به‌خصوص از استان سیستان‌ و‌ بلوچستان‌اند که به‌دلیل نبود امکانات درمانی در استان خود، به مشهد سفر کرده‌اند. هم‌زمان، گروهی از استادان دانشگاه علوم پزشکی و پزشکان مشهد در بیانیه‌ای خواستار تعطیلی دو هفته‌ای این شهر شدند. 

در بیانیه استادان دانشگاه علوم پزشکی و پزشکان مشهد آمده ظرفیت تخت‌های بیمارستانی رو به اتمام است و به‌زودی حتی فضای بستری و بیمارستانی کافی برای پذیرش بیماران وجود نخواهد داشت. امضاکنندگان این بیانیه با تاکید بر اینکه کادر درمان خسته و فرسوده شده‌اند، خطاب به تولیت آستان قدس رضوی، استاندار، شهردار، نمایندگان و مردم مشهد هشدار دادند در صورتی که شهر تعطیل نشود، فاجعه‌ رخ می‌دهد. 

پزشکان مشهد در این بیانیه عادی‌انگاری کاذب در شهر، برگزاری مجالس، رستوران‌های باز و بازارهای شلوغ و سفرهای تابستانی را عوامل «انفجار» بیماری کرونا در شهر دانستند. 

در متن این بیانیه با انتقاد از اینکه کسی تصمیم نمی‌گیرد، آمده است: «سکوت مسئولین به‌قدری عمیق است که گویی شنیدن خبر درگذشت روزانه بیش از ۳۰۰ نفر از مردم عزیزمان، جزئی از اخبار روزانه‌ای است که دیگر هیچ حساسیتی در ایشان ایجاد نمی‌کند.» 
هم‌زمان با انتشار بیانیه پزشکان مشهد، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا نیز به خبرگزاری ایرنا گفت که راهکار مقابله با اوج‌گیری ویروس در مشهد قرنطینه ۱۰ روزه شهر است. 

دکتر علیرضا  صداقت از روند فزاینده ابتلا به بیماری خبر داد و گفت: «سویه دلتا همچنان سیر پیش‌رونده و هشداردهنده دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


او به رعایت ۳۵ درصدی موارد بهداشتی در مشهد اشاره کرد و گفت در روزهای گذشته، ۲۵ نفر از شرکت‌کنندگان در یک مهمانی به کرونا مبتلا شدند که سومین نفر آنان روز گذشته ۷ مرداد جان باخت. 

به گفته دکتر صداقت، تاخیر در مراجعه به مراکز درمانی شایع‌ترین علت وخامت وضعیت بیماران کرونایی و شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در مبتلایان شناخته‌ شده است، به‌طوری‌ که برخی افراد حتی با مشاهده علائم بیماری، با تاخیر سه تا پنج روزه به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و گاه تاخیر در مراجعه حتی به ۱۰ تا ۱۴ روز نیز می‌رسد.

از سوی دیگر، محمدعلی کیانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در استان خراسان رضوی، اعلام کرد که در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ درصد بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌های مشهد مسافر و اغلب از استان سیستان‌ و‌ بلوچستان‌اند. برخی از این افراد مسافرند و برخی نیز همچون بیماران استان سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌های هم‌جوار به‌دلیل نبود امکانات درمانی در استان خود، به مشهد مراجعه کرده‌اند. 

محمدعلی کیانی گفت: «با ادامه این روند، کمبود تخت‌های بستری و کمبود کیت آزمایشگاه امری بدیهی است و باید چاره‌اندیشی شود.» این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی با تاکید بر اینکه وضعیت شهر مشهد به مرحله بحران رسیده است، از خستگی و فرسودگی کادر درمان صحبت کرد و از مردم و مسئولان خواست با رعایت موارد بهداشتی و حمایت از کادر درمان، در مقابله با کرونا مشارکت کنند. 

با وجود وضعیت بحرانی شهر مشهد و هشدارهای پزشکان، به‌مناسبت عید غدیر برنامه‌ها و مجالسی در حرم امام هشتم شیعیان برگزار شد که در آن‌ها جمع زیادی از زائران حضور داشتند.