چگونه محبت گربه‌تان را جلب کنید؟

کلید راهیابی به قلب گربه‌تان درست نقطه مقابل تصوری است که تاکنون داشته‌اید

گربه‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند دایم نوازش نشوند‌ـ Pexels

گربه‌ها موجوداتی پیچیده‌اند؛ به همین دلیل صاحبانشان اغلب سخت مشتاق‌اند در مورد رفتار آن‌ها و مهم‌تر از آن، نحوه جلب محبتشان بیشتر بدانند.

البته گفتن آسان‌تر از عمل کردن است اما تحقیق جدید دانشگاه ناتینگهام ترنت نشان می‌دهد که احتمالا کلید راهیابی به قلب گربه‌تان درست نقطه مقابل آنچه است که تاکنون تصور می‌کرده‌اید. در واقع، این پژوهش نتیجه‌گیری کرده که راز آن در این است که به گربه‌تان اجازه دهید خود زمان نوازشش را تعیین کند نه شما! در این گزارش آمده است که با اجرای این توصیه‌ها، گربه کمتر با صاحبش تهاجمی رفتار می‌کند و به او محبت بیشتری نشان می‌دهد.

تیم پژوهشگران که نام مخفف «سی‌ای‌تی» (CAT معادل واژه گربه در انگلیسی) را برای راهنمایشان انتخاب کرده‌اند، می‌گویند: به گربه‌تان حق انتخاب و کنترل بدهید (choice and control [C])، به زبان بدن و رفتار او توجه کنید (pay attention [A]) و به محل نوازش فکر کنید (think about  [T]).

به هریک از شرکت کنندگان در این پژوهش پیش از دریافت این راهنما شش گربه داده شد. سه گربه از این شش گربه پیش از دریافت و عمل به توصیه‌های پژوهشگران و سه گربه دیگر پس از مطالعه راهنما به داوطلبان داده شدند.   

یک راهبرد برای اینکه دریابید آیا گربه از لمس و نوازش استقبال می‌کند یا نه این است که دستتان را به سوی او دراز کنید و ببینید چه واکنشی نشان می‌دهد. اگر گربه مایل به نوازش باشد، خود را به دستی که به طرف او دراز شده است،‌ می‌مالد. اما اگر گربه خود را کنار بکشد، دیگر خرخر نکند، شروع به لیسیدن خود کند یا در برود، به معنی آن است که از نوازش‌های صاحبش خسته شده است و دیگر آن را نمی‌خواهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی دیگر از اهداف این پژوهش یافتن قسمت موردعلاقه گربه برای نوازش است. نتیجه آنکه گربه‌ها ترجیح می‌دهند پایين گوش، اطراف صورت و زیر چانه‌شان نوازش شود.  

دکتر لورن فینکا، سرپرست این تحقیق، می‌گوید: «نتیجه [پژوهش] این است که گربه‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند دایم نوازش نشوند و در نهایت، می‌خواهند خود در موردش تصمیم بگیرند. گربه ها لزوما احساساتشان را چندان روشن و بدیهی ابراز نمی‌کنند؛ این نکته اغلب هنگام نوازش آن‌ها مشکل‌آفرین می‌شود زیرا بسیاری از گربه‌ها گاه از این بابت احساس راحتی نمی‌کنند اما درک آن همیشه برای ما آسان نیست.»  

جوانا پاتزو، مدیر سازمان حمایت از گربه‌های «بَتِرسی»، می‌گوید: «همان‌گونه که این پژوهش نشان می‌دهد، هرچند هر گربه‌ای شخصیت خاص خود را دارد، اما آن‌ها در برخی زمینه‌های کلی شبیه یکدیگرند. گربه می‌تواند در ابراز آنچه دوست دارد و آنچه دوست ندارد، بسیار باظرافت عمل کند. به همین دلیل نشانه‌های رفتاری آن‌ها سوءتعبیر یا کلا نادیده گرفته می‌شود. با استفاده از این راهنمای ساده اما موثر رفتار با گربه، صاحبان آن‌ها بهتر می‌توانند احساسات گربه خود را درک و رفتارشان را به‌نوعی تنظیم کنند که آرامش و خوشحالی گربه‌شان را تضمین کند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی