هشدار یونیسف در مورد وضعیت کودکان در دوران کرونا

در دوران همه‌گیری، بیش از ۳۲ میلیون کودک از تحصیل محروم شدند

در دوران همه‌گیری کرونا بیش از یک‌سوم کودکان به آموزش از راه دور دسترسی نداشتند - Ina FASSBENDER / AFP

یونیسف درباره به خطر افتادن آموزش بیش از ۶۰۰ میلیون کودک در جهان هشدار دارد و بازگشایی مدارس را خواستار شد. بر اساس اعلام صندوق کودکان سازمان ملل متحد، در دوران همه‌گیری کرونا بیش از یک‌سوم کودکان به آموزش از راه دور دسترسی نداشتند و بیش از ۳۲ میلیون کودک برای همیشه از مدرسه دور شدند.

جیمز الدر، سخنگوی یونیسف، در کنفرانسی با حضور خبرنگاران در ژنو تصریح کرد که این وضعیت نباید ادامه پیدا کند.

یونیسف در نخستین ماه‌های همه‌گیری کرونا نیز با انتشار بیانیه‌ای از کودکان به عنوان «قربانیان پنهان» همه‌گیری نام برد و از کشورهای جهان خواست مقدمات لازم برای آموزش از راه دور کودکان را فراهم کنند. حالا با گذشت بیش از یک سال و نیم، آمارها نشان می‌دهد که حدود یک‌سوم کودکان به آموزش آنلاین دسترسی نداشته‌اند و فقط در جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه، بیش از ۸۰ میلیون کودک که مدارس آنان تعطیل بود، نتوانسته‌اند از طریق آموزش از راه دور ادامه تحصیل دهند.

به گفته جیمز الدر، «بیش از ۳۲ میلیون کودک در سراسر جهان پس از همه‌گیری کرونا و تعطیلی مدارس از ادامه تحصیل باز مانده و پس از بازگشایی کلاس‌های درس، دیگر نتوانسته‌اند به مدرسه بازگردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که بر اساس آمارهای سازمان ملل، پیش از همه‌گیری کرونا هم بیش از ۳۷ میلیون کودک در سن تحصیل در جهان از آموزش محروم‌ بوده‌اند.

به گزارش روزنامه دیلی صباح، سخنگوی یونیسف با بیان اینکه بازگشایی مدارس نباید به واکسینه شدن معلمان و دانش‌آموزان مشروط باشد، گفت: «آمارها نشان داده است که بیش از ۴۰ درصد کودکان شرق و جنوب آفریقا از دسترسی به مدرسه باز مانده‌اند.»

سخنگوی صندوق ملل متحد با انتقاد از سیاست‌ دولت‌های جهان، ادامه تعطیلی مدارس را «اشتباهی هولناک» توصیف کرد و گفت که کشورها پیش از بازگشایی میخانه‌ها و بارها باید به فکر بازگشایی مدارس باشند.

جیمز الدر ادامه تعطیلی مدارس در آسیا و اقیانوسیه، آمریکای جنوبی و کاراییب را که بیش از ۲۰۰ روز به طول انجامید، نگران‌کننده دانست و گفت: «در دوران همه‌گیری کرونا آموزش، ایمنی و تغذیه مناسب کودکان جای خود را به اضطراب، خشونت و بارداری داد.» او با استناد به آمار منتشر شده خبر داد که در فاصله مارس ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۱ بارداری افراد ۱۰ تا ۲۴ سال بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.

سخنگوی یونیسف در ادامه به یافته‌های مطالعاتی بانک جهانی هم اشاره کرد و گفت: «همه‌گیری برای این نسل از دانش‌آموزان۱۰ تریلیون دلار درآمد از دست‌رفته به جا گذاشته است.»

در ایران نیز بسیاری از کودکان امکان دسترسی به آموزش از راه دور را نداشتند. انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان اعلام کرده است که دسترسی نداشتن به امکانات آموزش از راه دور، به ترک تحصیل بیش از پنج میلیون دانش‌آموز در ایران منجر شده است.

بیشتر از جهان