امارات از زباله برق تولید می‌کند

دبی در حال ساخت تأسیساتی به ارزش ١.١ میلیارد دلار است که زباله‌ها را برای تولید انرژی می‌سوزاند

سوزاندن پسماندها و تولید انرژی یکی از راهکارهای حل معضل زباله در جهان است - Bay ISMOYO / AFP

امارات متحده عربی برای مقابله با رشد روزافزون زباله در کشور خود، یکی از بزرگترین نیروگاه‌های تبدیل زباله به انرژی در جهان را ایجاد می‌کند.

به نوشته گلف بیزنس، دبی در حال ساخت تأسیساتی به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار است که زباله‌ها را برای تولید انرژی می‌سوزاند. پیش‌تر اعلام شد که امسال یک کارخانه کوچک‌تر - به‌عنوان اولین کارخانه در مقیاس تجاری - در شارجه شروع به کار می‌کند. پس از پایان دو پروژه دیگر در ابوظبی، این کشور می‌تواند تقریباً دو سوم زباله‌های خانگی که در حال حاضر تولید می‌کند را بسوزاند.

زباله‌ها باعث تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شوند. به همین دلیل معمولاً پس از تفکیک همه مواد قابل بازیافت، سوزاندن به‌عنوان راهکاری برای دفع بقایای نهایی زباله مناسب تلقی می‌شود. اگرچه این پروژه‌ها می‌توانند تحقق هدف سال ۲۰۵۰ امارات متحده عربی که قصد کاهش تولید کربن دارد را دشوار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما کشور حوزه خلیج‌فارس گزینه‌های کمی برای جلوگیری از انباشت انبوه پلاستیک، کاغذ و مواد زائد آلی در حومه شهرهای کویری خود دارد. امکانات بسیاری برای حل مشکل زباله و بازیافت مصالح ساختمانی، تایرها و وسایل الکترونیکی وجود دارد، اما تعداد کمی از آنها می‌توانند زباله‌های خانگی را به محصولات جدیدی تبدیل کنند.

کارخانه‌های بازیافت به سرمایه‌گذاری زیادی نیز نیاز دارند، اما مزیت خاصی برای تولید انرژی ندارند. 

همچنین، انتقال زباله به کشورهای دیگر، به‌عنوان یک راهکار نیز دشوارتر شده است.

کشورهایی مانند چین که قبلاً زباله وارد می‌کردند، دیگر قصد انجام این کار را ندارند. درحالی‌که کشورهای دیگری مانند ترکیه برای جلوگیری از انباشت زباله، از طرف حامیان محیط زیست تحت‌ فشار هستند.

ممنوعیت اخیر واردات زباله به چین عوامل اقتصادی را تغییر داده است.

مدیر بازرگانی شرکت استانتک انگلستان گفت: ما زباله‌های زیادی داریم که باید با آنها مقابله شود.

تصمیم امارات متحده عربی برای سوزاندن بیشتر زباله‌هایش غیرعادی است. در حال حاضر فقط حدود ۱۱ درصد زباله‌های جهان سوزانده می‌شوند. در حالی که طرفداران این روش استدلال می‌کنند این کار از انباشته شدن زباله و افزایش مراکز دفن آن، جلوگیری می‌کند. همچنین از آن انرژی تولید می‌شود، مخالفان این روش می‌گویند سوزاندن زباله گازهای گلخانه‌ای آزاد می‌کنند، در جو آزاد می‌کند و به‌عنوان یک عامل بازدارنده برای بازیافت عمل می‌کند.

شرکت مدیریت زباله‌های شارجه، می‌گوید با ایجاد فضاهای سبز و تأسیسات برق خورشیدی ۱۲۰ مگاواتی، زباله‌ها هیدروژن تولید می‌کند تا سوخت کامیون‌های زباله خود را تأمین کند.

خالد الحرامیل، مدیر اجرایی بیئه، در این باره گفت که او می‌خواهد تأسیسات بیشتری را برای تبدیل زباله به انرژی از جمله در عربستان سعودی ایجاد کند.

بیشتر از جهان