قدرت‌گیری طالبان از طریق زور برای آمریکا قابل‌قبول نیست

سفر وزیر خارجه آمریکا به هند با محوریت مسئله افغانستان انجام شده است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا - TOM BRENNER / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که در سفری دو روزه به دهلی رفته است، می‌گوید اگر طالبان بخواهد افغانستان را به‌زور قبضه کند، یک حکومت منزوی و طردشده خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه به دهلی‌ وارد شد و در دیدار با اس‌جی شنکر، وزیر خارجه هند گفت که آمریکا و هند هر دو بر این باورند که جنگ راه‌حل بحران افغانستان نیست و تنها از طریق مذاکره و گفت‌وگو می‌توان مشکل افغانستان را حل کرد. او افزود که لازم است که طالبان و دولت افغانستان به میز مذاکره بازگردند و مشکلات را از این طریق حل کنند.

آقای بلینکن گفت اگر طالبان بخواهد از طریق زور کنترل افغانستان را به دست بگیرد، دولتی منزوی و طردشده تشکیل خواهد داد. به گفته وزیر خارجه آمریکا، دولتی که به ارزش‌ها و حقوق مردم خود باور نداشته باشد و به مردم خود ظلم کند، در جهان مردود و منزوی خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین اظهار داشت: «دولت این کشور تلاش‌هایش برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان و کمک به مردم این کشور را ادامه خواهد داد و با وجود خروج نیروهای ناتو از افغانستان، این سازمان و کشورهای دیگر به تعهداتشان در قبال افغانستان همچنان پایبند خواهند ماند.»

او گفت: «ما در افغانستان نه تنها سفارتی قوی داریم، بلکه برنامه‌های متعددی برای توسعه اقتصادی و امنیتی افغانستان در دست اقدام داریم.» آقای بلینکن افزود که طالبان می‌خواهد در سطح بین‌المللی رسمیت داشته باشند و رهبرانشان بتوانند بدون دغدغه به هر جای جهان سفر کنند و هیچ‌ محدودیتی برای آنان وجود نداشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این دیدار، وزیر خارجه آمریکا به پاکستان نیز اشاره و تصریح کرد که این کشور در توقف خشونت‌ها در افغانستان و استفاده نکردن طالبان از گزینه نظامی و ادامه جنگ، نقش فراوانی دارد و باید از آن استفاده کند. این در حالی است که عمران خان به‌تازگی گفته است که آمریکا وضعیت را در افغانستان خراب کرده است.

نخست‌وزیر پاکستان در گفت‌وگو با شبکه پی‌بی‌اس گفته بود که آمریکا باید زمانی مذاکره با طالبان را آغاز می‌کرد که ۱۵۰ هزار نیروی نظامی در افغانستان داشت. به گفته نخست‌وزیر پاکستان، حالا که نیروهای امریکا در کمترین حد خود هستند و تاریخ خروج هم کاملا مشخص است، طالبان دیگر تمایل چندانی به مذاکره ندارد و جنگ را نتیجه‌بخش می‌داند و به مذاکره وادار کردن این گروه دشوار است.

از اظهارات نخست‌وزیر پاکستان چنین برداشت می‌شود که این کشور دیگر به فشار وارد کردن بر طالبان برای حاضر شدن پای میز مذاکره تمایلی ندارد؛ به همین دلیل به نظر می‌رسد که سفر وزیر خارجه آمریکا به هند جست‌وجوی مسیرهای دیگر برای راضی کردن طالبان به مذاکره باشد.

پیشروی‌های تازه طالبان به‌خصوص گسترش روابط این گروه با سازمان‌های تروریستی افراط‌ی در منطقه، کشورهای همسایه افغانستان را هم نگران کرده است. به‌تازگی روسیه نگرانی خود از افزایش خشونت‌ها در افغانستان را ابراز کرده است. وزیر دفاع روسیه در دیدار با همتای تاجیک خود هشدار داده است که هرگونه گسترش ناامنی و افراط‌‌گرایی به سمت کشورهای آسیای میانه، با واکنش روسیه روبه‌رو خواهد شد. به گفته او، اوضاع در افغانستان وخیم است و آمریکا با خروج عجولانه خود از این کشور وضعیت را بدتر کرده است.

با تمام این احوال، کشورهای منطقه تلاش‌هایشان برای حل بحران افغانستان را افزایش داده‌اند. نه تنها آمریکا که کشورهای مثل چین، هند و روسیه نیز در تلاش برای حل مشکل جنگ افغانستان‌اند اما با اینکه طالبان همچنان بر راه‌حل سیاسی تاکید دارند، شواهدی مبنی بر اینکه این گروه به مذاکره به‌عنوان تنها گزینه حل مشکل افغانستان باور داشته باشد، به چشم نمی‌خورد.