برخی پناهجویان افغان در ترکیه نیروهای مرزی ایران را به بدرفتاری متهم کردند

ترکیه اعلام کرده است که فقط در مدت یک هفته بیش از هزار و۵۰۰ پناهجوی غیرقانونی افغان را در مرزهای این کشور دستگیر کرده است

برخی مهاجران افغان، به کشور پاکستان می‌روند و مقصد برخی دیگر نیز ایران است - Banaras KHAN / AFP

برخی از پناهجویان افغان که به صورت غیرقانونی وارد ترکیه شده‌اند، به پلیس این کشور اعلام کرده‌اند که نیروهای مرزبانی ایران، با آنان بدرفتاری کرده و آنها را در مرز رها کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، گلاب جمیلی یکی از این افراد است که به دلیل مشکلات کشورش ابتدا به ایران مهاجرت کرده ولی در مرز ایران مورد آزار قرار گرفته است. این پناهجوی افغان گفت که حدود یک ماه و نیم است که او همراهانش در سفر هستند و امکان بازگشت به کشور خود را به دلیل جنگ و خونریزی ندارند.

هم‌زمان با خروج نیروهای آمریکا و متحدانش از افغانستان و قدرت یافتن طالبان، بسیاری از مردم افغانستان، اقدام به مهاجرت کرده‌اند. مهاجرت‌هایی که اغلب غیرقانونی انجام می‌شود و خطرهای زیادی نیز به همراه دارد.

برخی مهاجران افغان، به کشور پاکستان می‌روند و مقصد برخی دیگر نیز ایران است. اغلب آنان پس از ورود به خاک ایران، تلاش می‌کنند از طریق مرز ترکیه خود را به کشورهای اروپایی برسانند.

ساعت‌های طولانی پیاده‌روی در ارتفاعات و سفر با قایق،‌ همراه با خطرهای زیادی است و در این میان احتمال دستگیری توسط نیروهای مرزبانی کشورها نیز وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد تنها دیگر مهاجر افغان است که به گزارش خبرگزاری آناتولی از بدرفتاری نیروهای مرزی شکایت کرده است. او گفت: «چهار روز است که نان نخوردم. ۴۵ روز است که راه می‌رویم. وارد اینجا شدیم. ما را در ایران دستگیر کردند، سه، چهار روز در بازداشتگاه ماندم. سپس به من سندی دادند و گفتند که طی پنج روز برو هرکجا که می‌روی به استانبول یا افغانستان. اگر پس از پنج روز تو را دستگیر کنیم، به تو بسیار آسیب می‌دهیم.»

مقامات تهران به این گزارش واکنش نشان نداده‌ و بدرفتاری از سوی نیروها را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

شهیدالله افغانستانی نیز پناهجوی دیگری است که به دلیل رأی دادن به اشرف غنی انگشت او را قطع کرده‌اند. مطلب دریا، پناهجوی دیگر نیز با بیان اینکه در مسیر مهاجرت با سختی‌های بسیار بزرگی مواجه شده‌اند و دو دوستش را از دست داده است، گفت: «گرسنه ماندیم و حتی نان هم پیدا نکردیم.»

پناهجویان افغان در مرزهای ایران و ترکیه از طریق برنامه‌هایی مانند ایمو واتس‌آب با قاچاق‌برها تماس می‌گیرند و موقعیت مکانی خود را اعلام می‌کنند.

قاچاق‌برها معمولا برای خروج هر مسافر مبلغی بین هزار تا هزار و ۵۰۰ دلار دریافت می‌کنند. شیوه خروج آنان از مرز نیز بسیار سخت و خطرناک است. به طور مثال در کامیونی که محمد تنها با آن از مرز ایران وارد ترکیه و استان وان شده است، ۲۲۰ مهاجر دیگر حضور داشتند.

پناهجویان افغانستانی، که قصد ورود به خاک ترکیه را دارند، یکبار هنگام خروج از کشور خود و در مرزهای مشترک با ایران و یکبار نیز هنگام خروج از ایران و ورود به خاک ترکیه متحمل سختی‌ می‌شوند.

افزایش تنش‌ها و مشکلات در کشورهایی مثل افغانستان، پاکستان، بنگلادش و ایران باعث شده است که افرادی با عنوان قاچاق‌بر اقدام به خروج غیرقانونی مهاجران از مرزها کنند. برخی از آنان در قبال مبالغ زیاد پناهجویان را به مقصد می‌رسانند و برخی دیگر پول آنان را می‌گیرند و سپس رهایشان می‌کنند.

ترکیه اعلام کرده است که فقط در مدت یک هفته بیش از هزار و۵۰۰ پناهجوی غیرقانونی افغان را در مرزهای این کشور دستگیر کرده است.

گارد ساحلی این کشور روز چهارشنبه (شش مرداد)، نیز اعلام کرد که یک قایق مهاجران غیرقانونی را در دریای اژه توقیف کرده است. اغلب مسافران این قایق افغانستانی بودند و چند ایرانی هم در میان آنان حضور داشتند. این افراد قصد داشتند از طریق دریای اژه خود را به ایتالیا برسانند.

بیشتر از جهان