سناتورهای جمهوری‌خواه به بایدن: رئیسی را به آمریکا راه ندهید

سابقه مشارکت ابراهیم رئیسی در اعدام‌های ۶۷ تردید‌هایی را درباره امکان سفر خارجی او پدید آورده است

ابراهیم رئیسی-ATTA KENARE / AFP

گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه به رهبری تام کاتن با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از او خواسته‌اند که ابراهیم رئیسی، سیزدهمین رئیس‌جمهوری ایران را به آمریکا راه ندهد. او پیروز انتخاباتی معرفی شد که از سوی اکثریت ایرانیان تحریم شده بود.

مراسم تحلیف رئیسی نیمه مردادماه برگزار می‌شود و نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز حدود یک ماه بعد کار خود را آغاز می‌کند. با توجه به کنترل نسبی شیوع بیماری‌همه‌گیر کووید-۱۹ در ایالات‌متحده، به نظر می‌رسد مجمع عمومی امسال با تعداد محدودی از مقامات کشورهای عضو سازمان ملل تشکیل شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهران هنوز درباره اینکه چه کسی را به مجمع عمومی سازمان ملل می‌فرسد موضع‌گیری نکرده است اما در دو دهه اخیر معمولا روسای جمهور در مجمع عمومی شرکت کرده‌اند. در دوران ریاست‌جمهوری علی خامنه‌ای و اکبر هاشمی رفسنجانی نیز معمولا وزرای خارجه به مجمع عمومی سازمان ملل می‌رفتند.

تام کاتن، تد کروز، چاک گرسلی، ریک اسکات، مارکو روبیو و مارشا بلکبرن در این نامه از بایدن خواسته‌اند مانع ورود رئیسی به آمریکا برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل شود.

این در حالی است که هم اکنون نیز سابقه حقوق بشری ابراهیم رئیسی و مشارکت او در اعدام‌های دهه ۶۰، تردید‌هایی را درباره امکان سفر آزادنه او به کشورهای غربی ایجاد کرده است. هرچند که برخی کارشناسان معتقدند او می‌تواند از مصونیت ناشی از سمت ریاست‌جمهوری استفاده کند.

در نامه سناتورهای جمهوری‌خواه نیز به سابقه طولانی رئیسی در نقض حقوق بشر اشاره شده است.

این نامه می‌افزاید که رئیسی باید در فهرست تحریم‌های آمریکا باقی بماند.

ابراهیم رئیسی و شمار دیگری از مقامات جمهوری اسلامی در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به دلیل نقض حقوق بشر و دست داشتن در سرکوب مردم و حمایت از آنچه «فعالیت‌های تروریستی» خوانده شد، در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.

با این وجود برخی مقامات تهران می‌گویند در جریان مذاکرات احیای برجام برای خارج کردن نام برخی مقامات از این فهرست توافق‌هایی انجام شده است.

جلوگیری از ورود مقامات جمهوری اسلامی به آمریکا پیش از این نیز سابقه داشته است. برای مثال حمید ابوطالبی که گزینه دولت روحانی برای نمایندگی در سازمان ملل معرفی شده بود به دلیل مشارکت در گروگان‌گیری اعضای سفارت آمریکا در تهران نتوانست ویزای سفر به آمریکا را دریافت کند.

یک بار نیز درخواست ویزای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی برای سخنرانی در شورای امنیت، رد شد.

سناتورهای جمهوری‌خواه خواستار جلوگیری از ورود رئیسی به آمریکا در پایان نامه خود به بایدن گفته‌اند که منتظر پاسخ او هستند.

رئیس‌جمهور آمریکا هنوز به این نامه پاسخ نداده است.