نتیجه یک تحقیق: دوز سوم واکسن فایزر ایمنی در برابر دلتا را به‌ شدت تقویت می‌کند

میزان آنتی‌بادی (پادتن) در افراد ۱۸ تا ۵۵ ساله‌ای که دوز سوم فایزر را دریافت کرده‌اند، پنج برابر شده است

دوز سوم واکسن فایزر در سالمندان نیز سطح پادتن‌ها را افزایش داده است-JUSTIN TALLIS / AFP

نتایج تحقیق شرکت فایزر نشان می‌دهد که دوز سوم واکسن تولیدی این شرکت، ایمنی در برابر سویه «دلتا» ویروس کرونا را به شدت تقویت می‌کند.

این گزارش که چهارشنبه منتشر شده نشان می‌دهد که میزان آنتی‌بادی (پادتن) در افراد ۱۸ تا ۵۵ ساله‌ای که دوز سوم فایزر را دریافت کرده‌اند، پنج برابر شده است.

در افراد ۶۵ تا ۸۵ ساله نیز سطح آنتی‌بادی پس از تزریق دوز سوم در مقایسه با پس از تزریق دوز دوم، ۱۱ برابر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز روشن نیست که آیا تزریق دوز سوم ضروری است یا خیر. با این حال مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا می‌گوید واکسن‌های کنونی ایمنی خوبی در برابر گونه‌های معمول کرونا ایجاد می‌کنند.

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که تزریق دوز سوم، شش ماه پس از دوز دوم یعنی زمانی که روند کاهش ایمنی آغاز می‌شود، آنتی‌بادی‌ها را تقوییت می‌کند.

فایزر به زودی نتیجه تحقیقات خود را به اف‌دی‌ای، سازمان غذا و داروی آمریکا ارایه می‌دهد.

هنوز نظر قطعی متخصصان در این زمینه اعلام نشده اما برخی توصیه‌ها حاکی از اهمیت دریافت دوز سوم در فاصله شش تا ۱۲ ماه پس از تزریق دوز دوم است.

در حال حاضر سویه دلتا ویروس کرونا در بسیاری از کشورها شامل آمریکا غالب شده است. این سویه نخست در هند مشاهده شد و اکنون به نقاط مختلف جهان شامل ایران سرایت کرده است. دلتا یکی از وخیم‌ترین بیماری‌های تنفسی و مسری‌ترین گونه کرونا در جهان معرفی شده که قدرت سرایت بسیار سریعی دارد.

بیشتر از بهداشت و درمان