سفیر ایران در آژانس: آمریکا می‌خواست از راه هسته‌ای به مسائل منطقه و موشکی برسد

کاظم غریب‌آبادی این ادعاها را در گفت‌و‌گو با وب‌سایت علی خامنه‌ای مطرح کرده است

کاظم غریب‌آبادی، عضو هیات مذاکره‌کننده ایرانی در وین و سفیر جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی در وین- عکس از ایرنا

کاظم غریب‌آبادی، عضو هیات مذاکره‌کننده ایرانی در وین و سفیر جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در پی دیدار علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با کابینه حسن روحانی گفت‌وگویی با وب‌سایت خامنه‌ای انجام داده و ادعاهایی در مورد مذاکرات وین مطرح کرده است.

خامنه‌ای گفته بود طرف غربی می‌خواسته موردی را وارد متن توافق جدید کند که «بهانه‌ای» برای مداخلات بعدی شود. غریب‌آبادی با تشریح این «بهانه‌» گفته آمریکا خواهان این بوده که در توافق بر لزوم ادامه مذاکرات در سه موضوع تاکید شود: اول، اقدامات بیشتر برای  گسترش روابط اقتصادی ایران. دوم «تضمین منافع عدم اشاعه‌ای برجام در درازمدت.» سوم، «گام‌هایی برای حمایت و تقویت امنیت منطقه‌ای در میان کشورهای منطقه خلیج فارس شامل کاهش تنش و اقدامات اعتمادساز از طریق گفت‌وگو در منطقه.»

غریب‌آبادی گفت مورد سوم بخصوص مورد اعتراض طرف ایرانی بوده که بلافاصله آن‌را رد کرده است.

این دیپلمات جمهوری اسلامی گفت آمریکا و غرب با مطرح کردن این نکات نشان داده‌اند که «به دنبال اهداف خاص خود بودند» و «همچنان به تفاهم هسته‌ای به عنوان پلی برای ورود به سایر موضوعات غیرمرتبط مانند مسائل منطقه‌ای و موشکی نگاه می‌کنند.»

وب‌سایت خامنه‌ای سپس به غریب‌آبادی یادآوری کرده که رهبر جمهوری اسلامی گفته بود آمریکایی‌ها در این مذاکرات «از موضع عنادآمیز» خود کوتاه نیامدند. این دیپلمات در توضیح مواضع آمریکا گفته رفتار آمریکا مخالف ادعای آن در مورد آمادگی برای بازگشت به برجام است چرا که تفاهم را به «پذیرش بندی در خصوص انجام گفتگوهای آتی در مورد مسائل منطقه‌ای» گره زده است. به گفته غریب‌آبادی، آمریکا مشخصا رفع تحریم‌ها و خارج کردن سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی را مستقیما به پذیرش این بند منوط کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غریب‌آبادی پنج مورد دیگر از رفتار آمریکا را که مورد اعتراض هیات جمهوری اسلامی بوده مثال زده است:‌ عدم لغو دستور اجرایی تحریم تسلیحات که به گفته غریب‌آبادی در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است؛ عدم لغو تحریم‌ها علیه بیش از ۵۰۰ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی تحریم‌شده توسط ترامپ و عدم لغو قانون تحریمی کاتسا؛ خودداری از ارائه تضمین در مورد عدم تکرار رفتارهای دولت قبل؛ عدم ورود به بحث خسارات وارده به ایران در اثر خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام؛ زیاده‌خواهی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای که «البته همگی از سوی ایران رد شد»؛ عدم پذیرش این‌که ابتدا آمریکایی‌ها «تمامی تعهدات خود را انجام بدهند» و سپس ایران تعهدات خود را اجرا کند.

این دیپلمات در پاسخ به سوالی در مورد آینده مذاکرات ایران با آمریکا با توجه به تجربیات قبلی گفت: «مذاکرات باید صرفا هسته‌ای باشد و طرح و بررسی هرگونه ایده غیرمرتبط باید از دستور کار حذف شود. حضور و نفوذ منطقه‌ای و موشک ابراز قدرت ایران است و به هیچ وجه قابل مذاکره نخواهد بود.»

او در پایان گفت در جمهوری اسلامی «هیچ مقام و نهادی» موافق رسیدن به «تفاهم خوب» که باعث رفع تحریم‌ها شود نیست اما با توجه به تجربیات قبلی باید «هوشیارتر و هوشمندتر حرکت کرد.»

اظهارات غریب آبادی در حالی است که مقامات ارشد آمریکا گفته‌اند مسئولیت به بن‌بست رسیدن مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در وین که با میانجی‌گیری اتحادیه اروپا و چین و روسیه در جریان است با ایران است.

مقامات ایرانی با پایان رسیدن دوره ریاست جمهوری حسن روحانی با توقف مذاکرات ترجیح داده‌اند که مذاکرات با شروع به کار دولت ابراهیم رئیسی از سر گرفته شود.

برخی از محافل خبری و سیاسی معتقد هستند ایران ممکن است با شروع به کار رئیسی رویکرد خود به مذاکرات هسته‌ای را تغییر دهد.