هشدار روسیه در مورد هجوم جنگجویان داعش به افغانستان

روسیه، تاجیکستان و ازبکستان هفته آینده در نزدیکی مرز تاجیکستان و افغانستان رزمایش مشترک برگزار خواهند کرد

سرگئی شویگو (چپ)، وزیر دفاع روسیه، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه-  Pavel Golovkin / POOL / AFP

روسیه روز چهارشنبه ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) در مورد خطر جنگجویان داعش در افغانستان هشدار داد و اعلام کرد از سوریه، لیبی و سایر جاها به این کشور جنگ‌زده سرازیر شده‌اند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، که به تاجیکستان سفر کرده است، گفت در میانه این وضعیت «رو به وخامت» در کشور همسایه‌ تاجیکستان، افغانستان، مسکو می‌تواند سلاح، تجهیزات و آموزش لازم را در اختیار متحدش قرار دهد.

به گزارش اینترفکس، در صورت بروز هرگونه تهدید امنیتی از سمت افغانستان، روسیه از پایگاه نظامی‌اش در تاجیکستان، که هم‌مرز با افغانستان است، استفاده خواهد کرد. 

روسیه، تاجیکستان و ازبکستان هفته آینده در نزدیکی مرز تاجیکستان و افغانستان، منطقه‌ای که طالبان پیشروی نظامی گسترده‌ای داشته است، رزمایش مشترک برگزار خواهند کرد. این گروه شبه‌نظامی مدعی است کنترل ۹۰ درصد مرزهای کشور را در دست دارد‌- ادعایی که دولت افغانستان تکذیب می‌کند.

آقای شویگو که در دیدار با همتای تاجیکش، شیرعلی میرزا، در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، صحبت می‌کرد، گفت مسکو برای تقویت ارتش تاجیکستان، تسلیحات و تجهیزات اضافی تدارک دیده است. 

آقای شویگو گفت: «ما به آموزش نیروهای نظامی تاجیک قابل و کارآزموده ادامه می‌دهیم. آن‌ها را هم در دانشگاه‌های نظامی‌مان و هم در پایگاه ۲۰۱ ارتش روسیه آموزش می‌دهیم.»

فرماندهان ارتش آمریکا نیز پیش‌تر هشدار داده‌اند خروج نیروهای آمریکایی طالبان را در لشکرکشی برای تصاحب مجدد افغانستان بی‌پرواتر خواهد کرد.

لی‌چن سیم، پژوهشگر مهمان در موسسه خاورمیانه آمریکا، به ایندیپندنت گفت: «افغانستان به‌دلیل احتمال سرریز به کشورهای همسایه‌اش در آسیای میانه، مدت‌هاست نگرانی امنیتی مسکو بوده است، مدت‌هاست به چشم مسکو نقطه ورود حساس و آسیب‌پذیر یا نقطه ضعف بوده است.»

اما نبرد شدید در نزدیکی مرزها به نظر می‌رسد تاجیکستان را به لرزه درآورده است، به‌خصوص که طالبان کنترل گذرگاه مرزی اصلی شیرخان بندر افغانستان را عملا به دست گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته، ارتش تاجیکستان در میانه تاخت‌و‌تاز طالبان در همسایگی‌اش، بزرگ‌ترین رزمایش نظامی تاریخ این کشور را برگزار کرد. حدود ۲۳۰ هزار سرباز در تمرین‌ نظامی شرکت کردند، و ۲۰ هزار سرباز دیگر برای پشتیبانی سایر نیروها در مرز افغانستان مستقر شده‌اند.

از زمان آغاز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، روسیه سعی کرده است از نگرانی‌های امنیتی روزافزون بسیاری از کشورهای آسیای میانه که از ایجاد خلاء امنیتی بیمناک‌اند، بهره‌برداری کند.

مسکو روز سه‌شنبه ۲۷ ژوئیه (۵ مرداد) اعلام کرد حدود ۱۰۰۰ سرباز به تاجیکستان اعزام می‌کند تا در رزمایش نظامی مشترک هفته آینده در این کشور شرکت کنند. در جریان تمرین‌های نظامی، تانک‌های روسی مشاهده شدند که در مواضعی نزدیک مرز تاجیکستان‌ـ‌افغانستان مستقر شدند.

اقدام‌های سریع مسکو در کشورهای اطراف افغانستان ناظران را به این باور رسانده است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در تلاش است پس از خروج آمریکا، کشورش را به‌سرعت در جایگاه ضامن امنیت منطقه قرار دهد.  

خانم سیم گفت: «به عقیده من، با توجه به خطر نتیجه معکوس و حمله‌های تروریستی علیه روسیه، مسئولیت امنیتی اضافی موضوعی نیست که مسکو خواهان آن باشد. اما اکنون خروج نیروهای آمریکایی و نگرانی از اینکه اگر رهبری را بر عهده نگیرد، شاید چین این کار بکند روسیه را وادار کرده است وارد عمل شود.»

گزارش‌‌های بیشتر از سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent