قتل کمدین قندهاری انتقاد‌های گسترده‌ای را برانگیخت

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور افغانستان: اگر مقاومت نکنیم، همگی حقارت و اسارت را تجربه خواهیم کرد

نظرمحمد، مشهور به خاشه‌زوان یا خاشه‌‌جوان، هنرمند کمدین‌ افغان قندهاری- Screen-Grab/ Youtube

نظرمحمد، مشهور به خاشه‌زوان یا خاشه‌‌جوان، هنرمند کمدین‌ افغان و ساکن روستای «دند» قندهار بود. خاشه جوان که به کمدین قندهاری مشهور بود، همیشه می‌کوشید تا با هنر خود علاقه‌مندانش را چند لحظه بخنداند و شاد سازد.  

این کمدین قندهاری در کنار هنر خنداندن، از چند سال به این‌ سو سلاح بر دوش در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی افغان قرار گرفته بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که با شدت گرفتن جنگ در قندهار میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و طالبان در هفته‌های اخیر و پیش‌روی طالبان در چند روستای آن استان، چند فرد مسلح ناشناس نظرمحمد را از خانه‌اش بیرون می‌برند و سپس او را تیرباران می‌کنند. خانواده‌ نظرمحمد در ابتدا تاکید داشت که او را طالبان با خود برده و کشته‌اند، اما طالبان با رد آن اتهام تاکید کرده‌اند که این گونه قتل‌ها ریشه در خصومت‌های شخصی دارد.

 چند روزی از خبر مرگ این کمدین قندهاری نگذشته بود که ویدیویی از او در صفحات اجتماعی به نشر رسید که نشان می‌داد افراد وابسته به طالبان او را در اتومبیلی کنار خود نشانده‌اند و به صورتش سیلی می‌زنند. پس از انتشار آن ویدیو در پی خبر مرگ خاشه‌زوان، انتقادهای تندی علیه طالبان از سوی شهروندان افغانستان و سیاسیون افغانستان بلند شد. آنان طالبان را متهم کردند که با کشتن این مرد بی‌گناه و مظلوم نشان دادند که به هیچ ارزش اسلامی و انسانی اعتقادی ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان، نوشت: «ویدیوی لحظات قبل از اعدام صحرایی خاشه جوان قندهاری نشان می‌دهد که طالب نه به شریعیت پایبند است و نه محکمه و قانون دارد.»

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین آن کشور، نیز نوشت:«قتل خاشه جوان توسط افراد مربوط به طالبان را به شدیدترین الفاظ محکوم می‌کنم. این عمل خلاف موازین حقوق بشری و ضد احکام اسلامی است.»

رحمت‌الله نبیل، کشتن خاشه جوان را به دست نیروهای وابسته به طالبان کاری بزدلانه خواند و گفت: «زمانی ‌که انس حقانی در زندان بود، به خاطر کرامت انسانی دست‌هایش را از زنجیر باز کردم تا با مادرش صحبت کند، اما آن‌ها یک جوان افغان مثل خاشه‌ جوان را کشته‌اند. طالبان بزدل هستند.»

آریانا سعید، آوازخوان مشهور افغان، نیز نوشته است: «سیلی‌هایی که از دست یک حیوان و شیطان وحشی به روی خاشه عزیز و ناتوان برخورد می‌کرد، قلبم را پاره کرد و اشکانم را جاری ساخت.»

فیاض حمید، آوازخوان دیگر افغان، نیز نوشت: «من خاشه هستم. ما همه خاشه هستیم. این سیلی بر روی همه ما بود. خاشه آرام بخواب امروز که تو را ظالمانه به قتل رساندند.»

شاه‌حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری غنی، گفته است: «سیلی به صورت خاشه، پیام هشدار به همه است. اگر مقاومت نکنیم، این سیلی به صورت همه اصابت خواهد کرد. همه حقارت و اسارت را تجربه خواهیم کرد.»

با آن که چند روزی از قتل این کمدین قندهاری می‌گذرد، خبرها و سخنانی درباره او چنان در صفحات اجتماعی در میان کاربران افغان دست به دست می‌شود که گویا همین امروز کشته شده است. شهروندان و کاربران افغان، از مقامات دولتی تا سیاسیون، سینماگران، اهل قلم، دانشجویان و روزنامه‌نگاران، با نشر تصاویر و سخنانی از خاشه جوان، می‌کوشند تا با خانواده‌اش دل‌جویی کنند و ضمن تقبیح عمل طالبان، صدای خود را به گوش جهان نیز برسانند تا از این گونه رفتارهای ظالمانه و قتل افراد بی‌گناه و مظلوم در آینده جلوگیری شود.