کشف زرادخانه اتمی چین در صحرای گبی

چین پس از روسیه و آمریکا، سومین قدرت اتمی جهان است

«دولت چین دهه‌هاست اصرار دارد که حداقلِ میزان سلاح‌های بازدارنده را در اختیار دارد و وارد هیچ‌گونه رقابت تسلیحات اتمی نمی‌شود» - GREG BAKER / AFP

پژوهشگران آمریکایی قطعه زمین بزرگی در چین یافته‌اند که ظرفیت ۱۱۰ آشیانه اتمی را دارد.

به گفته پژوهشگران فدراسیون دانشمندان آمریکا (FAS)، این زمین که در صحرای گبی، نزدیک شهر هامی در استان سین‌کیانگ، واقع شده است، ۱۴ آشیانه تکمیل‌شده دارد و زمین پاکسازی شده است تا ۱۹ آشیانه دیگر نیز ساخته شود.

این اندیشکده غیرانتفاعی که به استفاده از «علم برای جهانی امن‌تر و آگاه‌تر» متعهد است، اعلام کرد با توجه به «طرح کلی شبکه‌‌ای مجتمع»، برآورد می‌شود که تا ۱۱۰ آشیانه ظرفیت دارد.

این زمین حدود ۳۰۰ مایل مربع (۷۷۵ کیلومتر مربع) مساحت دارد‌ -به اندازه مساحت شهر نیویورک‌ـ و مشابه ابعاد محوطه آشیانه‌ای است که ماه گذشته در یومن، در استان گانسو در همسایگی سین‌کیانگ کشف شد.

این دو محوطه از لحاظ «ساخت و سازمان» مشابه محوطه‌ای دیگر در محدوده نظامی‌ ـ‌ آموزشی جیلانتای در منطقه خودمختار مغولستان داخلی‌اند که حدود ۱۲ آشیانه دارد.

در پست وبلاگی فدراسیون دانشمندان آمریکا که دوشنبه ۲۶ ژوییه (۴ مرداد) منتشر شد، دانشمندان گفتند ساخت‌وساز این محوطه در نزدیکی هامی‌ــ که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای کشف کردند‌ــ احتمالا در ماه مارس آغاز شده است.

این آشیانه‌های زیرزمینی معمولا برای نگهداری موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBM) استفاده می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهشگران نگران‌اند در میانه رقابت تسلیحات اتمی در جهان، این آشیانه‌های جدید شاهدی باشد بر این احتمال که چین در نظر دارد ذخیره تسلیحاتی‌اش را به‌سرعت افزایش دهد.

فدراسیون دانشمندان آمریکا اعلام کرد مطمئن نیست این آشیانه‌ها چه کاربردی خواهند داشت‌ــ آیا خالی و برای فریب خواهند بود یا انبار کلاهک‌های موشکی‌ــ اما در ادامه افزود پیش‌بینی می‌شود تعداد فعلی کلاهک‌های چین که حدود ۳۵۰ است در یک دهه آینده، بیش از دو برابر شود.

به نوشته این پژوهشگران، «وقتی محوطه‌های آشیانه موشکی در یومن و هامی تکمیل شود»، اگر در تمام آشیانه‌های جدید موشک قرار دهند، موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای چین که در حال حاضر حدود ۱۸۵ کلاهک دارند، «با احتساب سه کلاهک برای هر موشک، حامل بیش از ۸۷۵ کلاهک خواهند بود».

چین پس از روسیه و آمریکا، سومین قدرت اتمی جهان است. روسیه حدود ۶۲۲۵ و آمریکا حدود ۵۵۵۰ کلاهک اتمی دارد. فرانسه حدود ۳۰۰ کلاهک دارد. بریتانیا با حدود ۲۲۵ کلاهک موشکی پنجمین قدرت اتمی جهان است که از این تعداد، تا ۱۲۰ کلاهک از لحاظ عملیاتی آماده استقرارند.

بنا بر اعلام فدراسیون دانشمندان آمریکا، «دولت چین دهه‌هاست اصرار دارد که حداقلِ میزان سلاح‌های بازدارنده را در اختیار دارد و وارد هیچ‌گونه رقابت تسلیحات اتمی نمی‌شود.»

«هرچند هنوز روشن نیست در چه تعداد از آشیانه‌ها موشک قرار خواهد گرفت، ساخت‌و‌ساز عظیم آشیانه‌ها و سایر برنامه‌های مدرن‌سازی اتمی چین در ابعادی است که در تضاد با این سیاست‌ها به نظر می‌رسد: این ساخت‌و‌ساز هیچ شباهتی به «حداقل» ندارد و به نظر می‌‌رسد در راستای مسابقه افزایش تسلیحات اتمی برای رقابت بهتر با مخالفان چین است.»     

مت کوردا و هانس ام. کریستنسن، از پژوهشگران فدراسیون دانشمندان آمریکا، گفتند: «احداث آشیانه در یومن و هامی قابل‌ملاحظه‌ترین توسعه زرادخانه‌های اتمی چین تاکنون بوده است.»

یک کارشناس حوزه اتمی چین گزارش‌ها در مورد کشف این پایگاه اتمیِ در حال ساخت را رد کرد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، سونگ ژونگ‌پینگ، مربی سابق آموزشی در ارتش آزادی‌بخش چین که اکنون ساکن هنگ‌کنگ است، گفته است این آشیانه‌های اتمی قدیمی‌اند.

او گفت: «چین از سکوهای پرتاب‌ متحرک استفاده می‌کند و این آشیانه‌های ثابت را از رده خارج کرده است، زیرا وقت‌گیر، پرزحمت، هزینه‌بر و در مقابل حمله آسیب‌پذیرند و نابود می‌شوند.» 

© The Independent