ذخیره آب آشامیدنی همدان تا مهرماه دوام می‌آورد

در حال حاضر مردم شهر همدان با افت فشار آب در ساعات شبانه روبه‌رو هستند

کاهش ذخیره آبی سد «اکباتان» همدان-عکس از ایمنا


ذخایر آب همدان که بیشتر آن از سدهای اکباتان و آبشینه تامین می‌شود، حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است و در صورت ادامه روند فعلی تا مهرماه به پایان می‌رسد.

محمدعلی محمدی فرماندار همدان، از کاهش قابل‌توجه منابع آبی در این شهر به دلیل افزایش دمای هوا و کاهش ۴۴ درصدی میزان بارش خبر داد.
او نبود برنامه‌ریزی مناسب و بلندمدت، حفر چاه‌های غیرمجاز، برداشت‌های بی‌رویه، الگوی نامناسب کشت و روش‌های آبیاری سنتی را از عوامل افت قابل‌توجه آب‌های زیرزمینی دانست و گفت: «در صورت ادامه روند فعلی ذخایر آب همدان تا مهرماه تمام می‌شود.»
به گزارش خبرگزاری ایرنا و به گفته محمدی، ۷۷ درصد آب مورد نیاز همدان از دو سد اکباتان و آبشینه تامین می‌شود اما ذخایر این سدها نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


محمدی در حالی احتمال قطع و جیره‌بندی آب را در ماه‌های آینده مطرح کرده است که همین حالا نیز مردم شهر همدان با افت فشار آب در ساعات شبانه روبرو هستند. با این وجود فرماندار همدان از مردم خواست در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.
هم‌زمان سعید میرزایی سامعی، معاون برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب استان همدان، نیز از تولید روزانه ۳۰۰ لیتر آب به ازای هر نفر در این استان خبر داد و گفت: «مشکل آب در این استان به بحران آب تبدیل شده است.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او نیز احتمال خشک شدن سد را مطرح کرد و گفت: «آبی که پشت سد وجود دارد سه ماه بیشتر دوام نمی‌آورد.»
میرزایی سامعی با بیان اینکه در آخر آبان مشکل کمبود آب در این استان «به‌طور قطع» به وجود می‌آید، گفت: «برای کمک به مشکل بی‌آبی به ناچار باید از چاه‌های کشاورزی و از دیگر آب‌هایی که برای باغات استفاده می‎شود استفاده کرد.»
استفاده از چاه و منابع آب زیرزمینی یکی از دلایل اصلی فرونشست زمین است. بحرانی که بسیاری از مناطق ایران هم‌اکنون با آن روبرو شده‌اند و در شهرستان کبودرآهنگ استان همدان نیز فرو چاله‌ها خطرساز شده‌اند.
بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب استان همدان، در حال حاضر بیش از چهار هزار چاه غیرمجاز در این استان وجود دارد. 
بخش زیادی از آب استان همدان صرف امور کشاورزی می‌شود که به گفته میرزایی سامعی، درآمد حاصل از این محصولات حتی به قیمت تمام شده آب هم نیست. 
او در همین زمینه تولید سیب‌زمینی را مثال زد که همدان یکی از صادرکنندگان آن است و گفت: «درآمد حاصل از صادرات سیب‌زمینی به اندازه یک‌دهم قیمت آبی که مصرف می‌شود، نیست.»