دادستانی سوئد کیفرخواست حمید نوری را صادر کرد

دادستانی سوئد در کیفرخواست صادره به کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ اشاره کرده است

دادستانی سوئد حمید نوری را به نقض فاحش قوانین بین‌المللی و قتل عمد متهم کرده است- عکس از صفحه توییتر ایرج مصداقی

دادستانی سوئد سرانجام پس از ماه‌ها تحقیق و بررسی کیفرخواست تهیه شده علیه حمید نوری که متهم به مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ در ایران است را صادر کرد.

در سال ۱۳۶۷ جمهوری اسلامی بسیاری از زندانیان سیاسی را با تایید روح الله خمینی رهبر وقت جمهوری اسلامی اعدام کرد. یکی از اعضای هیات تصمیم گیرنده درباره اعدام هزاران زندانی سیاسی ابراهیم رئیسی است که در جریان انتخابات امسال به عنوان رئیس جمهوری ایران برگزیده شد.

حمید نوری که حالا در بازداشت و در انتظار محاکمه است دو سال پیش و در آبان ۱۳۹۸ هنگام ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت شد.

شماری از ایرانیان از جمله ایرج مصداقی از زندانیان سیاسی پیشین که خود در سال ۱۳۶۷ در ایران زندانی بوده است خواستار بازداشت حمید نوری شده بودند و در روند بازداشت او با دولت سوئد همکاری کرده بودند. ایرح مصداقی با استقبال از کیفرخواست صادره علیه حمید نوری ابراز امیدواری کرده که ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری منتخب جمهوری اسلامی نیز به دلیل دست داشتن در اعدام‌های سال ۶۷ محاکمه شود.

دادستانی سوئد حمید نوری را به نقض فاحش قوانین بین‌المللی و قتل عمد متهم کرده است. دادستانی در کیفرخواست صادره به کشتار زندانیان وابسته به سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های جپ گرای ایران در زندان در سال ۱۳۶۷ اشاره کرده است.

پیش‌بینی شده که دادگاه حمید نوری که ۶۰ سال دارد حدود دو هفته دیگر آغاز شود و به مدت ۱۰ ماه ادامه یابد. در کیفرخواست صادره علیه حمید نوری شمار شاکیان مشخص نشده اما پیش‌بینی می‌شود شمار زیادی از شاکیان از جمله زندانیان سیاسی سابق به عنوان شاهد علیه وی در دادگاه حاضر شوند.

دادگاه حمید نوری نخستین مورد برگزاری دادگاه برای کسانی است که در کشتار زندانیان سیاسی سال ۱۳۶۷ دست داشته‌اند. بازماندگان و خانواده‌های زندانیان اعدام شده در سال ۱۳۶۷  در چهار دهه گذشته بارها خواستار برگزاری دادگاه برای رسیدگی به این موضوع و مجازات عاملان اعدام‌ها شده‌اند.

بیشتر از جهان