پسر عضو هیئت مذاکره‌کننده طالبان در پکتیا کشته شد

این نخستین فرزند یکی از رهبران و اعضای هیئت مذاکره‌کننده طالبان است که در درگیری با نیروهای نظامی افغان در افغانستان کشته می‌شود

حکومت افغانستان مرگ عبدالحق عمری را تایید کرده است-  عکس از twitter: @AnasHaqqani313-

عبدالحق عمری، پسر یکی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده طالبان، روز سه‌شنبه ۵ مرداد، در جنگ با نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در استان پکتیا کشته شد.

انس حقانی، عضوی هیئت مذاکره‌کننده طالبان در دوحه قطر، کشته شدن عبدالحق عمری، فرزند محمد نبی عمری، عضوی هیئت مذاکره‌کننده طالبان را تایید کرده است.

حکومت افغانستان نیز مرگ عبدالحق عمری را تایید کرده است. این نخستین فرزند یکی از رهبران و اعضای هیئت مذاکره‌کننده طالبان است که در درگیری با نیروهای نظامی افغان در افغانستان کشته می‌شود.

با خروج نظامیان خارجی از افغانستان، این کشور در وضعیت جنگی بدی قرار گرفته است. طالبان جنگ با نظامیان افغان را بیش از پیش شدت داده‌ و توانسته‌اند پیشروهایی هم داشته باشند و شماری از شهرستان‌ها را تصرف کنند. جنگ کنونی در افغانستان تلفات سنگین جانی و مالی برای دو طرف به بار آورده است و هر روز که می‌گذرد، جنگ بیشتر از گذشته بالا می‌گیرد و تلفات انسانی و ویرانی زیادی بر جا می‌گذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از دو سال است که آمریکا، ناتو و جامعه جهانی می‌کوشند طالبان را با دولت افغانستان آشتی دهند و دو جناح پای یک میز بنشینند و باهم به توافقی سیاسی برسند اما این تلاش‌ها تاکنون هیچ نتیجه مثبت در پی نداشته است. حالا همه آن‌ها بدون مشورت با افغان‌ها، در حال ترک افغانستان‌اند و از سوی دیگر، جنگ طالبان با نظامیان افغان افزایش یافته است. دولت افغانستان تلاش دارد طالبان را شکست بدهد و طالبان هم در تلاش برای براندازی نظام موجود در این کشور است.

آگاهان سیاسی افغان و جهان و بسیاری از شهروندان افغانستان بر این باورند که اگر جامعه جهانی افغانستان را تنها رها کند و تنها تماشاچی وضعیت بد این کشور باشد، در آنچه رخ خواهد داد، مقصر است. آن‌ها تاکید دارند که باید هرچه زودتر و پیش از آنکه افغانستان ویران شود و دو طرف بیشتر قربانی دهند، یک توافق سیاسی صورت بگیرد؛ اما خواسته‌ها و پیام‌هایی که هر شب و روز به گوش جهانیان می‌رسانند، بی‌نتیجه مانده است. در این روزها، جنگ شدت یافته است و دولت افغانستان طالبان را مقصر می‌داند و طالبان هم دولت افغانستان را متهم می‌کند.

 اکنون به نظر می‌رسد چنانچه جامعه جهانی به‌ویژه آمریکا که خود را دوست راهبردی دولت افغانستان می‌داند، دست به کار نشود و بین طالبان و دولت افغانستان آشتی بر قرار نکند، وضعیتی بدتر از گذشته پیش خواهد آمد و دامنه‌ جنگ گسترده‌تر می‌شود.