بریتانیا در پی کنار گذاشتن شرکت دولتی چین از پروژه‌های نیروگاه‌ اتمی

مقامات وزارتخانه‌های بریتانیا در حال بررسی منع چین از شرکت در این گونه برنامه‌ها هستند

دولت بریتانیا در صدد کوتاه کردن دست «سی‌جی‌ان» از پروژه‌های آتی نیروگاه‌های اتمی‌ در این کشور است - SEBASTIEN BOZON / AFP

احتمال دارد شرکت دولتی انرژی اتمی‌ چین از حضور در کلیه پروژه‌های تولید نیروی بریتانیا محروم شود. گفته می‌شود مقامات وزارتخانه‌های بریتانیا در حال بررسی ممانعت از شرکت چین در این گونه برنامه‌ها هستند.

این اقدام می‌تواند مانع حضور شرکت «چاینا جنرال نیوکلیر» (سی جی ان) در کنسرسیوم ایجاد نیروگاه هسته ای ۲۰ میلیادر پوندی «سایزوِل سی» در ساحل «سافوُک» و نیروگاه دیگری در «برَدوِل آن سی» در ایالت «اِسِکس» شود. 

یک مقام دولت بریتانیا گزارش نشریه فایننشال تایمز را که برای نخستین بار افشا کرد دولت در صدد کوتاه کردن دست «سی‌جی‌ان» از پروژه‌های آتی نیروگاه‌های اتمی‌در بریتانیاست، تایید کرده است. 

این اقدام احتمالا به تنش موجود میان بریتانیا و چین دامن زده و موضع لندن را در مقابل پکن سختگیرانه‌تر خواهد کرد.

سابقه حضور چین در نیروگاه‌های اتمی ‌بریتانیا به توافق میان دیوید کامرون، نخست وزیر وقت بریتانیا و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در سال ۲۰۱۵ بر می‌گردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما از آن هنگام و در نتیجه اقدامات سرکوبگرایانه چین در هنگ کنگ و اویغورها در شین جیانگ مناسبات میان دو کشور به تیرگی گراییده است.

یک مقام دولت بریتانیا که نخواست نامش فاش شود به نشریه فایننشال تایمز گفته است که مذاکراتی در مورد منع حضور شرکت «سی جی ان» در پروژه «سایزول سی» انجام شده است و نیز بخت چندانی برای  این شرکت در پروژه «بردول آن سی» نیز وجود ندارد. او گفت: «هیچ‌ بختی برای سی جی ان در ساخت بردول وجود ندارد.»

پروژه «سایزول سی» از سوی کنسرسیوم کمپانی فرانسوی «ای دی اف» و «سی جی ان» پیشنهاد شده که مالکیت آن به ترتیب ۸۰ درصد و ۲۰ درصد میان‌شان تقسیم می‌شود.

سخنگوی وزارت بازرگانی، سوخت و راهبرد صنعتی بریتانیا گفت: «در حالی که ما در جهت هدف جهانی‌مان برای از میان بردن سهم کشور در تغییرات اقلیمی ‌تا سال ۲۰۵۰ تلاش می‌کنیم، انرژی هسته ای نقش مهمی‌ در آینده سوخت بدون کربن بریتانیا ایفا می‌کند.  

«همه پروژه‌های هسته ای در بریتانیا برای حصول اطمینان از حراست از منافع (ملی)، تحت مقررات مستقل و سختگیرانه و در چارچوب دقیق قانونی کشور و الزامات امنیت ملی انجام می‌گیرد.»

گروه فعالان اجتماعی مخالف ایجاد نیروگاه «سایزول سی» می‌گوید این نیروگاه به طبیعت و زیستگاه وحش لطمه خواهد زد و بهتر است هزینه‌های مربوط به ایجاد آن روی منابع انرژی پایدار سرمایه‌گذاری شود.

یک گروه طرفدار محیط زیست پیامد بالقوه پروژه سایزول را «قتل عام کامل» توصیف کرده است. گروه موسوم به «با هم علیه سایزول سی» (تاسک) می‌گوید احتمالا میلیون‌ها ماهی در ساحل «سافوک» در طول یه دوره ۲۰ ساله به داخل مکانیزم خنک کننده راکتور مکیده خواهند شد.

پروژه سایزول سی اوایل سال جاری با خودداری سرمایه‌گذاران عمده برای تامین هزینه ۲۰ میلیارد پوندی ساخت آن، سخت لطمه خورد.

گزارش‌های تکمیلی از پرس اسوسیشن 

© The Independent

بیشتر از جهان