شیوع بیماری مرگبار مقاوم به درمان در آمریکا

شیوع «کاندیدا اوریس» در واشینگتن‌ دی‌سی و شهر دالاس ایالت تگزاس گزارش شده است

بیماری کاندیدا اوریس نوعی مخرب از مخمر است و وقتی  مرگبارتر می‌شود که به جریان خون، قلب یا مغز فرد وارد شود - MICHELE CROSERA / AFP 

مقام‌های بهداشتی می‌گویند مواردی از یک بیماری مسری قارچی که در برابر همه درمان‌های موجود مقاوم است، برای اولین بار در خانه‌ سالمندان و بیمارستان‌های سراسر ایالات متحده در حال سرایت است.

شیوع «کاندیدا اوریس» که یک مخمر قارچی است و اولین بار در سال ۲۰۰۹ در آسیا شناسایی شد، در یک خانه سالمندان در واشینگتن‌ دی‌سی و دو بیمارستان شهر دالاس ایالت تگزاس گزارش شده است.

در میان موارد شناسایی شده، چند مورد وجود دارد که هیچ یک از سه درمان اصلی بیماری بر آن‌ها کارساز نیست.

دکتر مگان لیمان، مامور پزشکی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، گفت: «واقعا اولین بار است که مقاوم شدن این بیماری به صورت جمعی را شاهدیم» که طی آن ظاهرا بیماران از طریق تماس با یکدیگر به بیماری مبتلا می‌شوند.

کاندیدا اوریس نوعی مخرب از مخمر است که برای آن دسته از بیماران بستری در خانه‌ سالمندان و بیمارستان که به مشکلات جدی پزشکی دچارند، خطرناک است. این بیماری وقتی  مرگبارتر می‌شود که به جریان خون، قلب یا مغز فرد وارد شود. علائم آن شامل تب و لرز است که بعد از درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها هم ادامه می‌یابد.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری شیوع این بیماری قارچی در مراکز بهداشتی را در ردیف «اضطراری» قرار داده است که از طریق تماس با بیماران مبتلا یا سطوح آلوده سرایت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های بهداشتی که تاثیر بسیار اندک داروهای رایج در درمان این بیماری را مشاهده کرده‌اند، اکنون سال‌ها است که درباره این بیماری جدی زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند.

در سال ۲۰۱۹ دکترها سه مورد را در نیویورک شناسایی کردند که در برابر داروهایی که با نام اکینوکاندین شناخته می‌شوند و آخرین خط دفاع مقابل این بیماری‌اند، مقاوم بودند.

در آن سه مورد هیچ مدرکی دال بر سرایت بیماری از مریضی به مریض دیگر پیدا نشد. دانشمندان نتیجه گرفتند مقاومت بیماری در برابر داروها حین درمان آن ایجاد شده است. با وجود این، مرکز پیشگیری و کنترل بیماری اعلام کرده است که موارد درمان‌ناپذیر جدید که از ژانویه تا آوریل سال جاری دیده شده‌، سرایت هم یافته‌اند.

در مجموع، ۱۰۱ مورد از کاندیدا اوریس در خانه سالمندانی که محل نگهداری ازمبتلایان به شدت مریض در واشنگتن دی‌سی است، شناسایی شد که سه مورد از آن‌ها در برابر هر سه داروی ضد قارچ موجود مقاوم بودند. گروهی متشکل از ۲۲ مورد دیگر هم در بیمارستان‌های شهر دالاس پیدا شد که دو مورد از آن‌ها هم در برابر داروها میزانی از مقاومت نشان دادند. نام این مراکز بهداشتی اعلام نشده است.

از پنج بیماری که کاملا نسبت به داروها مقاومت نشان دادند، سه تن درگذشتند که دو نفر در ایالت تگزاس و یکی در شهر واشنگتن بودند.

دکتر لیمان گفت که هر دو مورد بیماری هنوز هم در حال سرایت در آن مکان‌ها است و موارد ابتلای بیشتری از ماه آوریل شناسایی شده است. موارد ابتلای جدید هنوز گزارش نشده‌اند.

محققان مدارک پزشکی را بررسی کردند و هیچ مدرکی دال بر استفاده از داروهای ضدقارچی در گذشته در بین این دسته از بیماران نیافتند. مقام‌های بهداشتی می‌گویند این بدان معنی است که بیماری از فردی به فرد دیگر سرایت یافته است.

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتدپرس

© The Independent