مسکو از هیچ نامزد ریاست جمهوری افغانستان حمایت نمی‌کند

وزارت خارجه روسیه می‌گوید به شایعات توجه نکنید

عکس از باشگاه خبری جوان

وزارت خارجه روسیه، در اعلامیه‌ای گفته است که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان موضوع داخلی این کشور است و مسکو از هیچ نامزد انتخابات ریاست جمهوری حمایت نمی‌کند. وزارت خارجه روسیه، همچنین گزارش‌های مبنی بر اینکه مسکو از برخی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حمایت «مالی» می‌کند را رد نموده و آن را یک شایعه خوانده است.

در این اعلامیه‌ آمده است که «پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی براینکه گویا دولت روسیه از یک نامزد خاص برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پشتیبانی «مالی» می‌کند که چنین گزارش‌هایی حقیقت ندارد.»

وزارت خارجه روسیه گفته است که برخی‌ها تلاش دارند با نشر چنین شایعات دروغین، میان گروه‌های خاص سیاسی افغانستان و روسیه، اختلاف ایجاد کند.

وزارت خارجه روسیه همچنین تاکید کرده است که «مسکو با قاطعیت اعلام می‌دارد که در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از هیچ نامزد حمایت نمی‌کند، چون انتخابات موضوع داخلی این کشور است اما تحولات سیاسی افغانستان را از نزدیک دنبال می کنیم و امیدواریم که تمامی روندها منجر به صلح و ثبات بادوام در این کشور شود.»

نرگس مومند، استاد دانشگاه، در این مورد می‌گوید: «بدون تعارف باید گفت که در تمام روندهای کلان، به ویژه در مسائل انتخابات (پارلمانی و ریاست جمهوری) کشورهای منطقه، فرا منطقه و به ویژه دولت‌هایی که در جهان امروزی حرف اول را می‌زنند و در مسائل سیاسی افغانستان خود را دخیل می دانند، تلاش می‌کنند که خواسته‌های خود را یا از طریق پول و یا افراد دلخواهشان به کرسی بنشاند».

مومند افزود: «روسیه و آمریکا دو رقیب سرسخت یکدیگر هستند و بدون شک هر کدام تلاش دارد در افغانستان نظامی بر سرکار باشد که آن ها بتوانند به خواسته‌ها و اهداف خود دست یابند. اینکه گفته می‌شود روسیه از یک نامزد خاص حمایت مالی می‌کند، شکی نیست و این بار نخست و یا بار آخرهم نخواهد بود».

نورالله شمس، که او هم استاد دانشگاه است می‌گوید: «متاسفانه نظام ما وابسته به کمک‌ و حمایت کشورهای بیرونی است و انتخابات ما هم تا کمک و یا حمایت کشور‌های خارجی نباشد برگزار نمی‌شود. این خود زمینه را برای دست‌اندازی و حمایت از برخی نامزدها توسط کشورهای دیگر مساعد می‌سازد و در کنار آن اکثریت مطلق سیاستمداران افغانستان بر این نظر هستند که تا حمایت مالی و معنوی کشورهای سرمایه‌دار و قوی را نداشته باشند، نمی‌توانند در مقام های بالای حکومتی کار کنند، که این هم یکی از مشکلات اصلی ماست».

پیش از انتشار اعلامیه‌ وزارت خارجه روسیه، گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه مسکو از برخی نامزدان خاص در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، حمایت مالی می‌کند تا پیروز میدان رقابت‌های انتخاباتی شوند، ادعایی که بعدا توسط دولت روسیه رد شد.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، در ششم مهر سال 1398 خورشیدی برگزار شود. در این رقابت های انتخاباتی، ۱۸ تن از نامزدان انتخابات به شمول محمد اشرف غنی، رئیس جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت به رقابت خواهند پرداخت. 

بیشتر از