پروازهای مستقیم اسرائيل به مراکش آغاز شد

آغاز پروازهای مستقیم دو  شرکت هواپیمایی اسرائیلی بین تل‌آویو و رباط، هفت ماه پس از عادی‌سازی روابط دو کشور

هر یک از شرکت‌های  اِل‌آل و اسرایر، هفته‌ای سه پرواز خواهند داشت- ELALAirlinesIL/ Facebook

هفت ماه پس از عادی‌سازی روابط بین اسرائيل و مراکش به عنوان بخشی از «توافق ابراهیم»، روز یکشنبه شاهد یکی از ملموس‌ترین عواقب این عادی‌سازی بودیم: برقراری پرواز مستقیم بین اسرائيل و مراکش.

دو  شرکت هواپیمایی « اِل‌آل» و «اسرایر»، روز یکشنبه در مراسمی انجام این پروازهای تاریخی را جشن گرفتند. 

اسرائيل و مراکش در ماه دسامبر توافقی برای عادی‌سازی روابط خود امضا کردند تا اضلاع مربع «توافق ابراهیم» که پیش از آن به برقراری روابط بین اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین و سودان انجامیده بود، کامل شود. 

مراکش البته در سالیان گذشته روابطی با اسرائيل داشت و حتی پس از قطع کامل روابط رباط با اسرائل در سال ۲۰۰۰ در همبستگی با فلسطینی‌ها در جریان انتفاضه دوم، گردشگران اسرائيلی در قالب بسته‌های گردشگری ویژه، از امکان سفر به آن کشور برخوردار بودند. روز ۲۲ دسامبر نیز هیاتی آمریکایی-اسرائیلی به رهبری جرد کوشنر، مشاور ارشد وقت کاخ سفید، وارد مراکش شده بود. حالا اما شاهد پروازهای منظم خواهیم بود و از روز یکشنبه، پروازهای تجاری و مکرر، در دسترس تمام شهروندان دو کشور خواهند بود. 

پرواز تاریخی هواپیمایی ایسرایر، روز یکشنبه ساعت ۸:۱۵ به وقت محلی اسرائیل را ترک کرد. مهمانداران هواپیما لباس‌های سنتی مراکشی پوشیده بودند و غذای مراکشی در هواپیما سرو می‌شد. مشهورترین مسافر این پرواز، آقای رامی لوی بود که رئيس سومین  زنجیره بزرگ سوپرمارکت‌های اسرائيل است که به نام خودش فعالیت می‌کند و شعبه‌های آن در نقاط مختلف اسرائيل دیده می‌شوند.

حدود سه ساعت بعد، نوبت پرواز هواپیمایی «اِل‌آل» بود که ساعت ۱۱:۲۰ صبح بلند شد. این هواپیما با نقش پرچم و قالی‌های مراکشی تزئین شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوئل رازوزوف، وزیر گردشگری اسرائیل، گفت: «ما همچنان مشغول بنا نهادن زیرساخت و ایجاد لنگرهای گردشگری هستیم تا وقتی ویروس کرونا را شکست دادیم، گردشگری به اسرائيل تشویق شود. مسیر اسرائیل-مراکش مسیری مهم و چشمگیر است که به ترغیب گردشگری، روابط بازرگانی، و همکاری‌های اقتصادی و سیاسی بین دو کشور کمک می‌کند. همه این‌ها به منابع مالی دولت می‌افزاید و به جنگ ما علیه گرانی کمک می‌کند.»

پرواز از فرودگاه بن گوریون تل‌آویو تا فرودگاه مناره در شهر مراکش، حدود پنج ساعت و نیم طول می‌کشد و ۵۰۰ دلار قیمت خواهد داشت. هر یک از شرکت‌های  اِل‌آل و اسرایر، هفته‌ای سه پرواز خواهند داشت.

شرکت هواپیمایی آرکیا، دومین خط هوایی بزرگ اسرائیل، نیز قرار است پروازهای تل‌آویو-مراکش خود را از روز ۳ اوت آغاز کند. شرکت «هواپیمایی پادشاهی مراکش» نیز که خط هوایی رسمی آن کشور است، در ماه سپتامبر، پروازهای مستقیم به اسرائیل را آغاز می‌کند. 

شهر مراکش حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد و چهارمین شهر بزرگ کشور است. این شهر که بر کوهپایه‌های رشته‌کوه اطلس واقع شده است، برای بیشتر مسافران جاذبه گردشگری دارد و مرکز شهر قدیمی آن در فهرست اماکن میراث جهانی یونسکو  ثبت شده است. 

هواپیمایی‌های اسرائیلی قرار است به بزرگ‌ترین شهر مراکش، کازابلانکا، نیز پرواز کنند که مسافران آن احتمالا بیشتر به دنبال بازرگانی و فعالیت‌های اقتصادی خواهند بود. پروازهای تل‌آویو-کازابلانکای اِل‌آل و اسرایر از روز ۱۰ اوت آغاز می‌شوند و هفته‌ای دو بار انجام خواهند شد. هر شرکت در مجموع هفته‌ای پنج پرواز رفت و برگشت به آن کشور واقع در آفریقای شمالی خواهد داشت. 

«اِل‌آل» نیز مانند بسیاری از دیگر خطوط هوایی بزرگ، سال گذشته بر اثر شیوع ویروس کرونا در دنیا آسیب‌های جدی دیده است و اکنون امیدوار است بوئینگ ۷۳۷هایی که به مراکش می‌فرستد، در روند احیای آن نقش بازی کنند. 

روابط انسانی گسترده‌ای بین اسرائیل و مراکش وجود دارد که احتمالا باعث شکوفایی گردشگری خواهد شد. در سال‌های پیش از تشکیل اسرائیل، مراکش یکی از بزرگترین جوامع یهودی جهان را داشت. ، از ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۴، در ۱۶ سال نخست پس از بنیان‌گذاری دولت إسرائيل، ۳۰۰ هزار شهروند یهودی از مراکش به اسرائیل مهاجرت کردند. در حال حاضر حدود یک میلیون نفر از شهروندان اسرائیل سبقه مراکشی دارند. شمار یهودیان ساکن مراکش اما به ۳۰۰۰ نفر تقلیل یافته است.

نادیا فتح علوی، وزیر گردشگری مراکش، در ماه مارس گفته بود که انتظار دارد در سال اول برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور، حدود ۲۰۰ هزار اسرائیلی از کشورش دیدن کنند. پیش از دنیاگیری کرونا، مراکش سالی ۱۳ میلیون گردشگر خارجی داشت. این کشور نیز از این دنیاگیری آسیب بزرگی دیده است و در سال ۲۰۲۰، درآمد گردشگری آن با ۵۳.۸ درصد کاهش، به ۳۶.۳ میلیارد درهم (معادل ۳.۸ میلیارد دلار) رسید. 

بیشتر از جهان