مرد آمریکایی که واکسیناسیون را مسخره می‌کرد بر اثر بیماری کرونا درگذشت

هارمون از منتقدان سیاست گسترش واکسیناسیون در دولت جو بایدن بود و این نظر‌ را در رسانه‌های اجتماعی ترویج می‌کرد

در منطقه لس‌آنجلس، برای اولین بار از ماه فوریه، میزان کل مبتلایان به بیش از ۳۰۰۰ نفر رسیده است- Mario Tama/Getty Images/AFP

استفن هارمون، شهروند ۳۴ ساله آمریکایی، یکی از آخرین قربانیان ویروس کرونا است که نامش به فهرست میلیونی کسانی که بر اثر ابتلا به این ویروس مرگبار از پای درآمده‌اند، اضافه شده است. او چند روز پیش در بیمارستانی در منطقه لس‌آنجلس درگذشت. نکته تلخی که باعث شده است خبر مرگ او تیتر برخی رسانه‌ها شود، این است که او تا همین چندی پیش در رسانه‌های اجتماعی روند واکسیناسیون در آمریکا را مسخره می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، آقای هارمون روز چهارشنبه در مرکز پزشکی «کرونا» درگذشت که در فاصله‌ای نزدیک به یک ساعتی شرق لس‌آنجلس واقع شده است. 

از جمله آخرین یادداشت‌‌های آقای هارمون در رسانه‌های اجتماعی، تصاویری است که از خودش در بستر بیمارستان منتشر کرده بود و نوشته بود که ذات‌الریه گرفته است و سطح اکسیژن خونش بسیار پایین آمده و قرار است در دستگاه قرار بگیرد. او در توییتی در روز چهارشنبه نوشت: «نمی‌دانم کی از بستر برخواهم خاست، لطفا دعا کنید.»

این شهروند به روشنی دارای باورهای مذهبی بوده است. او سه روز پیش از مرگ خود در توییتر نوشته بود: «اگر ایمان ندارید که به جای دستگاه تنفسی ابلهانه‌تان این خداوند است که مرا التیام می‌بخشد، از اتاق مراقبت‌های ویژه من بروید بیرون. این‌جا جای ترس یا فقدان ایمان نیست!»

اما تویيتی که بیش از همه توجه‌ها را به خود جلب کرده است، یک خط کوتاه است که او ماه گذشته منتشر کرد:‌ «من ۹۹ مشکل دارم و واکسن هیچ‌یک از آن‌ها نیست.» این سخن او اشاره‌ای به ترانه مشهور جی زی، خواننده رپ آمریکایی، بود که اصل آن چنین است: «من ۹۹ مشکل دارم و هیچ زنی جزوشان نیست»، و در فرهنگ عامه آمریکایی در موارد مختلف بیان می‌شود. 

آقای هارمون از منتقدان سیاست گسترش واکسیناسیون در دولت جو بایدن بود و این نظر‌را نیز در رسانه‌های اجتماعی مطرح کرده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مثلا او روز ۸ ژوئيه در توییتر با انتقاد از ماموران بهداشت که در آمریکا به در خانه‌های شهروندان می‌روند تا به آنان در مورد واکسیناسیون اطلاعات درست منتقل کنند، ‌آن‌ها را «ماموران بایدن» خواند و با مبلغان مذهبی گروه «شاهدان یهووه» مقایسه کرد که در کشورهای مختلف جهان (از جمله آمریکا و کانادا) با رجوع به منازل شهروندان، مردم را به مطالعه کتاب مقدس مسیحیان و آشنایی با گروه مذهبی خود دعوت می‌کنند. آقای هارمون در آن توییت با الفاظی توهین‌آمیز از ماموران بهداشت عمومی یاد کرده بود. 

موضوع مرگ این شهروند، در شبکه‌های محلی لس آنجلس بازتاب وسیعی یافته است و به زنگ خطری برای جدی نگرفتن ویروس کرونا بدل شده است. دکتر اورن فریدمن که در بیمارستان «سدارز سینا»ی لس‌آنجلس به درمان بیماران کرونایی مشغول است، مرگ آقای هارمون را «به طرزی باورنکردنی باعث تضعیف روحیه» خواند و گفت میزان بیمارانی که بر اثر کرونا بستری می‌شوند، ده برابر شده است. 

دکتر فریدمن گفت، تقریبا تمام کسانی که بر اثر ابتلا به کرونا بستری می‌شوند، جزو افرادی هستند که واکسن نزده‌اند. 

ایالت کالیفرنیا در غرب آمریکا که پرجمعیت‌ترین ایالت آن کشور است، مدتی است با اوج گرفتن سویه دلتای ویروس کرونا دست و‌پنجه نرم می‌کند. آمار نشان می‌دهد که اکثریت عظیم مبتلایان جدید به کرونا، افرادی هستند که واکسن نزده‌اند. در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان، از جمله ایران، واکسن هنوز به گستردگی در دسترس نیست، مقامات بهداشتی آمریکا تقریبا به مردم التماس می‌کنند که واکسن بزنند. حتی گردشگرانی که وارد آمریکا می‌شوند، نیز از امکان دسترسی فوری به واکسن برخوردارند. 

روز جمعه، وزارت بهداشت عمومی کالیفرنیا اعلام کرد که در روز گذشته (پنجشنبه) «۸ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا داشته‌ایم و نرخ آزمایش‌های مثبت در طول دوره هفت روزه اخیر به بالای ۵ درصد رسیده است، در حالی که همین چند هفته پیش زیر یک درصد بود.» 

در منطقه لس‌آنجلس (که حدود یک چهارم کل جمعیت ایالت فلوریدا در آن زندگی می‌کنند)، برای اولین بار از ماه فوریه، میزان کل مبتلایان به بیش از ۳۰۰۰ نفر رسیده است. طبق آمار رسمی آ» منطقه، ۶۵۵ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در بیمارستان‌ها بستری هستند که نشانگر بیش از ۲۰۰ نفر افزایش نسبت به هفته گذشته است.

در پی درگذشت آقای هارمون، جامعه مذهبی‌ای که او به آن تعلق داشت نیز مورد توجه قرار گرفته است. 

هارمون از اعضای فعال کلیسای «هیل‌سانگ» لس‌آنجلس بود که جزو کلیساهای جنبش پروتستان «پنطیکاستیسم» است؛‌ جنبشی که نام آن به عید پنجاهه مسیحیت، عید بزرگداشت روزی که طبق باور مسیحیان، روح‌القدس بر حواریون و پیروان عیسی مسیح ظاهر شد، اشاره دارد. پیروان پنطیکاستیسم همچنین به رابطه مستقیم  شخصی با خدا و امکان ارتباط با روح‌القدس باور دارند. ریشه این کلیسا به استرالیا برمی‌گردد و بنیانگذار آن، برایان هوستون ۶۷ ساله، سال‌ها رئیس جنبش پنطیکاسیتی‌ها در استرالیا بود. او سپس در سال ۲۰۱۸ از آن جدا شد تا «کلیسای هیل‌سانگ» را تاسیس کند و شعبه‌ای از آن ‌را هم در لس‌آنجلس پایه‌گذاری کرد. 

آقای هوستون با رسانه‌ها در مورد هارمون سخن گفته است و او را «از سخاوتمندترین افرادی که می‌شناختم»، نامیده است. او اما افزوده است: «با این ‌که خیلی از کارمندان، مسئولان، و نمازگزاران در کلیسای ما تاکنون واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، ما متوجه‌ایم که این تصمیمی شخصی است که اشخاص در مشورت با افراد حرفه‌ای عرصه پزشکی می‌گیرند.»

این گفته آقای هوستون، که در استرالیا چهره‌ای شناخته شده است و روابط نزدیکی با سیاستمداران راست‌گرا دارد، تیتر رسانه‌های محلی و سراسری آمریکا شده است. از جمله برنامه تلویزیونی «ای بی سی»، مطلبی با این عنوان منتشر کرد:‌ «بنیانگذار کلیسایی که یکی از اعضایش حاضر به واکسن زدن نشد و از کرونا درگذشت، می‌گوید واکسن‌ زدن «تصمیمی شخصی» است.»

بیشتر از جهان