معترضان در برزیل خواستار استیضاح رئیس جمهوری شدند

پرونده فساد مالی و اختلاس بودجه دولتی اختصاص داده‌شده به خرید واکسن کرونا در برزیل در دست بررسی است

با افزایش روزافزون تعداد جان‌باختگان در اثر ابتلا به کرونا در کشور برزیل، ده‌ها هزار نفر در شهرهای مختلف به خیابان‌ها آمدند و بار دیگر خواستار استیضاح ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری راستگرای آن کشور، شدند.  

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز شنبه، دوم مردادماه، چهارمین آخر هفته‌ای بود که با فراخوان احزاب سیاسی چپگرا، اتحادیه‌های کارگری و فعالان اجتماعی، معترضان علیه بولسونارو به خیابان‌ها آمدند.   

علاوه بر اعتراض‌های پیشین به شیوه مدیریت کرونا در برزیل، در هفته‌های اخیر با افشای پرونده فساد مالی دولت در زمینه خرید واکسن کرونا، تحقیقاتی در رابطه با چشم بستن احتمالی رئیس جمهوری بر اختلاس بودجه دولتی برای خرید واکسن نیز آغاز شده و این موضوع به نارضایتی‌های بیشتر دامن زده است. 

در تظاهرات شهرهای مختلف برزیل، شرکت‌کنندگان به برنامه واکسیناسیون دیرهنگام آن کشور و نرخ بالای بیکاری اعتراض داشتند و همچنین خواستار کمک اضطراری بیشتر برای افراد فقیری شدند که تحت تاثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های برزیلی روز شنبه از برگزاری تظاهرات ضد بولسونارو در ۲۰ ایالت از ۲۶ ایالت این کشور، تصاویر و گزارش‌هایی منتشر کرده بودند. نه مقام‌ها برزیل و نه برگزارکنندگان تظاهرات، هیچ‌یک برآورد کلی از تعداد افرادی که در تظاهرات شرکت کرده بودند، اعلام نکرده‌اند؛ اما در برازیلیا، پایتخت برزیل و همچنین سائوپائولو، پرجمعیت‌ترین شهر آن کشور که بیش از ۱۲ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، تظاهرات‌های بزرگ برنامه‌ریزی و سازماندهی شده بود. در شهر ریودوژانیرو نیز هزاران نفر با لباس قرمز و ماسک بر صورت، درحالی‌که پارچه‌نویسی‌ها و شعارهایی علیه بولسونارو در دست داشتند، به خیابان‌ها آمده بودند.

بنابر گزارش‌ها، درحال حاضر میزان محبوبیت رئیس جمهوری برزیل در میان شهروندان آن کشور، از زمان به قدرت رسیدنش، به کمترین میزان خود رسیده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری برزیل، بولسونارو احتمالا از مهم‌ترین رقیب خود، یعنی لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری چپ‌گرای پیشین آن کشور، شکست خواهد خورد.

در برزیل تاکنون نزدیک به ۵۵۰ هزار نفر جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند و این کشور بعد از آمریکا، بیشترین تعداد جان‌باختگان را در همه‌گیری داشته است. بولسونارو پیش از این هم به‌دلیل جدی نگرفتن بحران همه‌گیری کرونا و ضروری ندانستن استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و  اقدام‌هایی همچون قرنطینه برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، به‌شدت مورد انتقاد بوده است.

بیشتر از جهان