لبنان برای کاهش بحران اقتصادی، سوخت عراق را می‌فروشد

کمبود سوخت در لبنان، بیمارستان‌ها، نانوایی‌ها و مراکز توزیع مواد غذایی را با مشکل جدی مواجه کرده است

عراق در بانک مرکزی لبنان حساب بانکی باز می کند - IRAQI PRIME MINISTER'S PRESS OFFICE / AFP

لبنان روز شنبه قراردادی را به‌منظور همکاری در فروش سوخت عراق امضا کرد که امید به کاهش بحران مالی و انرژی در این کشور کوچک را افزایش داده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، این قرارداد به بیروت اجازه می‌دهد تا یک میلیون تن مازوت سنگین را از عراق - سوختی که لبنان نمی‌تواند از آن در نیروگاه‌های برق خود استفاده کند - به شرکت‌هایی که در طول سال آینده سوخت مورد نیاز لبنان را تأمین می‌کند، بفروشد.

ریموند قجار، وزیر انرژی لبنان بدون ارائه جزئیات، گفت که لبنان خدمات مبادله سوخت را به عراق ارائه می‌دهد و در ازای آن سوخت مورد نیاز خود را تأمین می‌کند. رسانه‌های محلی گفتند عراق نیز از خدمات بهداشتی و مشاوره کشاورزی لبنان بهره‌مند خواهد شد. این قرارداد که بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده است، می‌تواند برای کوتاه‌مدت، وضعیت وخیم شدن قطع برق لبنان را تسکین ببخشد و بودجه اندکی به خزانه خالی لبنان برساند. اگرچه این کار یک راه حل ساختاری برای بهبود کشوری که غرق در فساد و دخالت‌های سیاسی است، به نظر نمی‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت عراق موافقت کرده که در ازای این مبادله سوخت، حسابی در بانک مرکزی لبنان افتتاح کند. این حساب توسط وزارت دارایی عراق مدیریت می‌شود که از طریق آن خدمات را در داخل لبنان ... به پوند لبنان خریداری می‌کند. سپس لبنان در ازای سوختی که می‌تواند در کارخانه‌های خود استفاده کند، سوخت را مجدداً به فروش می‌رساند.

اخیراً شرکت برق دولتی لبنان بیش از چهار ساعت در روز برق تأمین نمی‌کند و اپراتورهای تولید کننده خصوصی، به‌عنوان تأمین‌کنندگان اصلی تولید برق را در اختیار دارند. منابع سوخت کاهش‌یافته و روزانه صف‌های طولانی به خارج از پمپ‌بنزین‌ها کشیده می‌شود. مقامات دولتی همچنین از قاچاق گسترده سوخت به سوریه شکایت دارند که پس از یک دهه جنگ، آن کشور نیز با بحران اقتصادی روبرو است.

همچنین کمبود سوخت باعث شده تا نانوایی‌ها نیز پخت نان را متوقف کنند و بیمارستان‌ها مصرف انرژی را سهمیه‌بندی کنند. سوپرمارکت‌ها هم نسبت به قطعی برق و فاسد شدن مواد غذایی هشدار دادند.

لبنان بدهی خارجی بسیار سنگینی دارد و بانک مرکزی این کشور از تأمین ارز مورد نیاز برای خرید کالاهای اساسی عاجز است.

بیشتر از جهان