«تعطیلی ۶ روزه تهران بی‌فایده بود»؛ پایتخت در بحرانی‌ترین روزهای کرونایی

به گفته مسئولان وضعیت شیوع کرونا در تهران وخیم است و این روند دست‌کم تا دو هفته دیگر ادامه دارد

هم‌زمان با شدت گرفتن موج پنجم کرونا در ایران، مسئولان حوزه بهداشت و درمان بار دیگر از وضعیت وخیم کرونا در تهران خبر دادند و تعطیلی شش روزه اخیر در این استان را بی‌فایده دانستند.

ستاد ملی مقابله با کرونا درپی اعلام وضعیت قرمز شیوع کرونا در سراسر استان تهران و البرز، با هدف کنترل شیوع بیماری، دستگاه‌های اداری این دو استان را به مدت شش روز، از ۲۹ تیرماه تا سوم مرداد، تعطیل اعلام کرده بود.

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، صبح روز یکشنبه، سوم مردادماه، در برنامه‌ای تلویزیونی گفت که این تعطیلی ۶ روزه اگر مضر نبوده باشد، حداقل هیچ فایده‌ای هم نداشته است. او دلیل این موضوع را کاهش میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در تهران، البرز و سه استان مجاور اصلی رفت‌و‌آمد آن‌ها، یعنی قم، مازندران و گیلان دانست.

به گفته حریرچی  میزان رعایت دستورالعمل‌های مربوط به کرونا به‌طور میانگین در کشور ۴۴ درصد است، اما در این ۵ استان به زیر ۴۰ درصد  و حدود ۲۹ الی ۳۹ درصد رسیده است. او همچنین با اشاره به شلوغی رستوران‌های معروف در تهران، با وجود موج پنجم کرونا، افزود: «یک عادی انگاری در رعایت دستورالعمل‌ها ایجاد شده و هرکسی به دلیلی رعایت نمی‌کند.» 

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران، نیز که شنبه‌شب در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، قرنطینه شش روزه تهران را «ناقص» و «بی‌فایده» دانست و با اشاره به باز بودن رستوران‌ها، مراکز خرید و پاساژها و برقراری سفرهای بین استانی، گفت: «انجام ندادن اقدامات ناقص بهتر از انجام دادن آنهاست و باید یا قرنطینه نکنیم، یا اگر دست به قرنطینه زدیم تمام ملاحظات یک قرنطینه را اعمال کنیم.»

او تاکید کرد که تعطیلی بدون «حل مشکلات معیشتی مردم»، اقدام موثری برای کنترل کرونا نخواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زالی تهران را در «یکی از بحرانی‌ترین شرایط  کرونایی خود در ماه‌های اخیر» دانست و همچنین گفت که هنوز به قله خیز پنجم کرونا نرسیده‌ایم. او پیش‌بینی‌ کرد که تعداد بیماران مبتلا به کرونای بستری در بیمارستان‌های تهران، در روزهای آینده، به ۹هزار نفر نیز برسد.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران، نیز روز یکشنبه با اشاره به تعداد بالای بستری‌ بیماران مبتلا به کرونا در تهران، گفت که درحال حاضر «حدود ۸۷۰۰ بستری داریم». به گفته او، در حال حاضر به‌طور میانگین ۶۰ درصد ظرفیت بیمارستان‌های تهران در اختیار بیماران مبتلا به کرونا است.  

معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران در مورد تعطیلی شش روزه تهران و البرز، گفت: «هدف از تعطیلات اخیر این بود که کادر درمان بتوانند آرامشی پیدا کنند و مدیریت شود که البته این آرامش هم نیست و همه بیمارستان‌ها درگیرند.»

توکلی گفت:«اوضاع بیماری کرونا در تهران خراب است و حداقل تا دو هفته دیگر همین روند را داریم». او افزود، با توجه به اینکه تعداد آلودگی بالاست، مرگ‌و‌میر هم بالاست.