شورای همکاری خلیج فارس: مذاکرات وین نباید به احیای توافق هسته‌ای محدود شود

«مذاکرات باید شامل رفتار بی‌ثبات کننده ایران در منطقه باشد»

نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس-  FAYEZ NURELDINE / AFP

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس مجددا تاکید کرد که مذاکرات وین علاوه بر توافق هسته‌ای، باید رفتار بی‌ثبات کننده ایران در منطقه را نیز در برگیرد.

به گزارش شبکه العربیه، «نایف الحجرف» روز شنبه ۲ مرداد، طی یک سخنرانی گفت که مذاکرات وین درباره توافق هسته‌ای با تهران، باید «شامل رفتار ایران باشد و نباید به احیای توافق هسته‌ای محدود شود.»

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با انتقاد از رفتارهای بی‌ثبات کننده ایران در منطقه، گفت: «شورای همکاری از سرسخت‌ترین طرف‌های خواهان احترام به حاکمیت ملی و عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر است و تاسف‌بار‌ است که ایران در این موضوع علاوه بر برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک و حمایت آن از گروههای شبه‌نظامی، با رفتارهای بی‌ثبات کننده خود در منطقه به آن پایبند نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نایف الحجرف در سخنرانی خود به چالش‌های جدید و حقیقی که منطقه با آن مواجه است اشاره و بر موضع قاطعانه این شورا «برای حمایت از پایبندی به قانون بین‌المللی و منشور سازمان ملل» تاکید کرد.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس اواخر فروردین ماه گذشته نیز خواستار تعمیم مذاکرات و شامل کردن برنامه تسلیحاتی و رفتارهای بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی ایران در آن شده بود.

اعضای شورای همکاری خلیج فارس اردیبهشت ماه گذشته بر لزوم مطرح شدن برنامه موشکی بالستیک ایران در مذاکرات وین، تاکید کردند.

اعضای این شورا در نشستی در ریاض، همچنین خواستار حضور نمایندگان خود در مذاکرات وین شدند.

به دنبال روی کار آمدن دولت جو بایدن و تمایل آن به بازگشت به برجام، ایران و آمریکا مذاکرات غیرمستقیمی را با میانجی‌گری اتحادیه اروپا در پایتخت اتریش آغاز کردند.

تا کنون شش دور از این مذاکرات برگزار شده است و طرف‌های مختلف می‌گویند به مرحله حساسی رسیده و با وجود پیشرفت، هنوز اختلاف نظرهای بزرگی باقی مانده است.