خروج نظامیان آمریکا از عراق؛ محور اصلی گفت‌وگوی الکاظمی و بایدن

«الکاظمی از سوی ایران، که نفوذ گسترده‌ای در عراق و گروه‌های شبه‌نظامی شیعه فعال در آن کشور دارد تحت فشار قرار گرفته است»

مصطفی الکاظمی(چپ)، نخست وزیر عراق، و جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده- TRT

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، قرار است روز دوشنبه در واشنگتن با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، دیدار کند و گفته می‌شود که خروج احتمالی نظامیان آمریکایی از عراق محور عمده گفت‌وگوهای آنان است.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه در گزارشی ضمن اعلام این خبر، نوشت که این دیدار در کاخ سفید و تنها یک هفته پس از حمله مرگباری در عراق صورت می‌گیرد که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته است.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که آقای الکاظمی در عین وابستگی به حمایت آمریکا، از سوی همسایه شرقی خود، ایران، که نفوذ گسترده‌ای در عراق و گروه‌های شبه‌نظامی شیعه فعال در آن کشور دارد، تحت فشار قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آن که داعش دشمن مشترک ایران و آمریکا محسوب می‌شود، اما این دو کشور با یکدیگر نیز دشمنی دارند و شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران، بغداد را برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق تحت فشار گذاشته‌اند.

سجاد جیاد، پژوهشگر عراقی، به خبرگزاری فرانسه گفته است: «اگر اعلام مهمی در ارتباط با خروج نیروهای نظامی در کار نباشد، می‌ترسم که گروه‌های طرفدار ایران ... حملات علیه نیروهای آمریکا را افزایش دهند.»

در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی هنوز در عراق حضور دارند.

بیشتر سربازان آمریکایی که در سال ۲۰۱۴ برای رهبری ائتلاف نظامی بین‌المللی علیه پیکارجویان گروه داعش به عراق اعزام شده بودند، در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، از عراق خارج شدند.

مصطفی الکاظمی تابستان گذشته با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار کرده بود.