توصیه احمد خاتمی به دولت رئیسی: استفاده از اینترنت را محدود کنید

امام جمعه موقت تهران بر ضرورت تشکیل «اینترنت ملی» تاکید کرد

احمد خاتمی، عضو شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران- ATTA KENARE / AFP

احمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران، ضمن انتقاد از دولت حسن روحانی در زمینه کنترل فضای مجازی، خطاب به دولت ابراهیم رئیسی گفت: «متاسفانه این دولت اقدام تاثیرگذاری در زمینه مقابله با فضای مجازی آلوده انجام نداد و تقاضای ما از دولت بعدی این است که با این مسئله مقابله کند.»

در دوره حسن روحانی، علاوه بر محدودیت‌های معمول که از سوی دولت و نهادهایی مانند وزارت اطلاعات در مورد دسترسی شهروندان به شبکه‌های اجتماعی اعمال می‌شد، برخی از نهادها و مسئولان حکومتی خواستار اعمال محدودیت های بیشتر بودند.

در محافل خبری و سیاسی ایران پیش‌بینی می‌شود که پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، دامنه محدودیت‌های حکومتی بر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی گسترده‌تر شود.

امام جمعه موقت تهران همچنین با تاکید بر ضرورت تشکیل «اینترنت ملی»، گفت، تمام کشورهایی که فناوری اینترنت را در اختیار دارند، استفاده از اینترنت را برای جامعه هدف خود محدود کرده‌اند. وی افزود: استفاده از اینترنت را در ایران برای جامعه هدف محدود کنید.

احمد خاتمی روسیه را مثال زد و گفت: «در کشور روسیه خبری از فضای مجازی کشور آمریکا نیست. همه کشورهای توسعه‌یافته به سمت بومی‌سازی اینترنت رفته‌اند، ولی متاسفانه دولتمردان ما اقدامی در راستای تشکیل اینترنت ملی نکردند.» به گفته احمد خاتمی، آمریکا می‌خواهد «جوانان ما را با شهوت آشنا کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد خاتمی در مورد اعتراضات مردم به بی‌آبی در خوزستان نیز گفت: «خوشبختانه سپاه به این موضوع ورود کرد و به آن خاتمه داد.»

این در حالی است که این اعتراضات پس از گذشت نزدیک به ده روز از آغاز آن، هنوز آرام نشده است. تجمع‌های شهروندان خوزستان در اعتراض به بی‌آبی که از روز پنجشنبه ۲۴ تیر ماه از حمیدیه خوزستان آغاز شد، همچنان ادامه دارد.

علاوه بر خوزستان، مردم در برخی از شهرهای مختلف ایران در حمایت از مردم خوزستان به خیابان‌ها آمده‌اند و در اعتراض به سرکوب و کشتار مردم معترض از سوی نیروهای امنیتی، دست به تظاهرات زده اند.

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه در گزارشی، از به‌کارگیری «سلاح‌‌های جنگی» علیه معترضان در خوزستان خبر داد.

این نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر همچنین کشته شدن دست‌کم هشت نفر را در جریان اعتراضات خوزستان تایید کرده است.