حملات هوایی آمریکا به طالبان در حوالی قندهار، همزمان با خروج سریع نیروهای خارجی از افغانستان

با شدت گرفتن حملات طالبان، بخش‌های بزرگتری از خاک افغانستان از کنترل دولت خارج می‌شود

۸۵ درصد از نیروهای کشورهای غربی از افغانستان خارج شده‌اند- ROSLAN RAHMAN / AFP

نیروهای آمریکایی با حملات هوایی، وارد نبرد میان طالبان و دولت مرکزی افغانستان برای تسلط بر قندهار شدند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون)، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که این حملات در پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغان انجام شده‌اند، اما توضیح بیشتری نداد.

این حملات همزمان است با خروج سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان. در هفته‌های اخیر، دولت جو بایدن زیر فشار زیادی از سوی دولت افغانستان بوده، که با خروج ۸۵ درصد از نیروهای غربی از کشور، خود را در برابر حملات روزافزون طالبان، رها شده و تنها می‌یابد.

با شدت گرفتن حملات طالبان، بخش‌های بزرگتری از خاک افغانستان از کنترل دولت خارج می‌شود و شمار زیادی از افغان‌ها دارند به کشورهای همسایه می‌گریزند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، به خبرگزاری رویترز گفت که حملات هوایی چهارشنبه شب آمریکا در حوالی شهر قندهار رخ داد و در نتیجه آن سه عضو طالبان کشته و دو خودرو نابود شدند.

او گفت: «ما حملات هوایی را تایید و به‌ شدت محکوم می‌کنیم، زیرا نقض آشکار توافق دوحه است که می‌گوید پس از ماه مه نباید حمله‌ای صورت گیرد.

مجاهد افزود: «اگر [آمریکایی‌ها] دست به هر عملیاتی بزنند، خود مسئول پیامدهایش خواهند بود.»

توافق‌نامه صلح دوحه را دولت دونالد ترامپ با طالبان امضا کرد و بر مبنای آن، اگر طالبان ضمانت‌های امنیتی می‌داد، نیروهای خارجی باید از افغانستان خارج می‌شدند.

سهیل شاهین، سخنگوی دیگر طالبان، روز جمعه به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که این گروه قصد حمله نظامی به کابل ندارد. اما او هشدار داد که با توجه به سلاح‌ها و تجهیزاتی که اخیرا در مناطق مختلف به دست آورده است، می‌تواند به کابل هم حمله کند.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، می‌گویند که طالبان کنترل نیمی از مراکز ولایت‌های افغانستان را به دست گرفته‌اند. این گروه همچنین گذرگاه‌های اصلی مرزی را تصرف کرده و قندهار را هم در محاصره دارد.

دولت افغانستان و طالبان چند بار در دوحه مذاکرات صلح برگزار کرده‌اند، اما طالبان خواهان آن است که پیش از توافق بر سر آتش‌بس، اشرف غنی از ریاست جمهوری استعفا کند.