کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: مسئولان ایران به جای سرکوب به داد مردم برسند

باشله واکنش نیروهای امنیتی به اعتراض‌های مسالمت‌آمیز و غیرمسلحانه را «نامتناسب» دانسته است

با ادامه اعتراض‌های مردمی به بی‌آبی در ایران برای هشتمین شب پیاپی، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از مسئولان جمهوری اسلامی ایران خواست به جای استفاده از قوه قهریه و بازداشت‌های گسترده برای سرکوب اعتراض‌ها، به منظور رسیدگی به مسئله كمبود مزمن آب در استان خوزستان «اقدام فوری» انجام دهند.

میشل باشله روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «تاثیر بحران ویرانگر آب بر زندگی، بهداشت و رفاه مردم خوزستان باید در مرکز توجه حکومت قرار بگیرد، نه اعتراض‌های  مردمی که به واسطه سال‌ها سهل‌انگاری مستاصل شده‌اند.» وی افزود: «من از کشته و زخمی شدن‌ افراد که در هفته گذشته اتفاق افتاده و همچنین دستگیری‌ها و بازداشت‌های گسترده، بی‌اندازه نگرانم.»

او در ادامه این بیانیه با اشاره به وضعیت کنونی در خوزستان و مشکل بی‌آبی در این منطقه که اعتراض‌های اخیر را سبب شده است، واکنش نیروهای امنیتی حکومت به اعتراض‌های مسالمت‌آمیز و غیرمسلحانه را «نامتناسب» دانسته و گفته است که با وجود اعلام دست‌کم چهار کشته از میان معترضان و به گفته رسانه‌های حکومتی یک کشته از نیروی انتظامی، گزارش‌های تایید نشده از آمار بالاتری حکایت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ادامه اظهار داشت که داشتن آب یک حق است و مسئولان به جای تلاش برای تامین این حق مشروع شهروندان بر سرکوب آن‌ها متمرکز شده‌اند. وی افزود: «وضعیت فاجعه‌بار است و (مشکل) در طول سال‌ها روی هم انباشته شده است. مسئولان باید این را به رسمیت بشناسند و اقدام متناسب انجام دهند. تیراندازی و دستگیری مردم تنها به عصبانیت و استیصال آن‌ها اضافه می‌کند.» 

این مقام ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران مبنی بر اینکه شهروندان حق دارند «در چارچوب مقررات» نظرات خود را بیان کنند، تلویحا رد کرد و گفت که در ایران، مردم به‌طور کلی غیر از تظاهرات اعتراضی «کانال‌ موثری» برای ابراز مخالفت ندارند.

میشل باشله همچنین از جامعه مدنی به‌شدت محدود شده، نبود روند مشارکتی مردم و فقدان رسانه‌های آزاد به عنوان مشکلات عمده در این مسیر یاد کرد و از قطع اینترنت و سایر ابزارهای ارتباطاتی در بحران کنونی و نیز رویکرد مسئولان جمهوری اسلامی در برچسب زدن به معترضان به عنوان آشوب‌گر و تجزیه‌طلب انتقاد کرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از گذشت هشت روز از اعتراض‌های مردمی در خوزستان که با سرکوب خشن نیروهای امنیتی به خون کشیده شد، سرانجام روز جمعه و در اظهاراتی کوتاه از رعایت نشدن توصیه‌های به گفته او متعدد قبلی خود درباره آب خوزستان گلایه کرد.