المپیک ۲۰۲۰ توکیو؛ رقابت‌هایی که با یک سال تاخیر و متفاوت از گذشته برگزار می‌شود

یکی از حاشیه‌های حضور ایران در المپیک امسال، طراحی لباس ورزشکاران بود که انتقادهای گسترده‌ای به دنبال داشت

حدود پنج هزار ورزشکار در قالب ۲۰۶ کاروان ورزشی در این رقابت‌ها حضور دارند-MARTIN BUREAU / AFP

رقابت‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو که امروز جمعه، با یک سال تاخیر به دلیل همه‌گیری کرونا، آغاز می‌شود، در مقایسه با دوره‌های قبل تفاوت‌های چشمگیری دارد.

در مراسم افتتاحیه، کاروان ورزشی کشورهای مختلف بدون حضور تماشاگران و علاقه‌مندان رژه رفتند و لبخند آن‌ها پشت ماسک‌هایی که بر صورت داشتند، پنهان بود.

این رقابت‌ها سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ برگزار نشد و امسال هم با توجه به ادامه بیماری همه‌گیر در حالی برگزار می‌شود که حتی در مراسم افتتاحیه کمتر از هزار نفر اجازه یافته‌اند شرکت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی مقام‌های ارشد کشورها از جمله امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه و جیل بایدن، همسر رئیس‌جمهوری آمریکا، برای شرکت در مراسم افتتاحیه به ژاپن رفته‌اند.

با وجود آغاز رقابت‌ها، برگزارکنندگان المپیک همچنان در تلاش‌اند ایمنی ورزشکاران و دیگر حاضران را در برابر کرونا تامین کنند اما با چالش‌هایی مواجهند. خبرگزاری رویترز روز جمعه از قول تلویزیون رسمی ژاپن، ان‌اچ‌کی، گزارش داد که مسئولان از کمبود کیت‌های آزمایش کرونا برای انجام روزانه ازمایش خبر داده‌اند. ان‌اچ‌کی از قول یک مقام که هویت او فاش نشده است، خبر داد که آزمایش کرونای ورزشکارانی که روز دوشنبه به دهکده المپیک توکیو وارد شده‌اند، هنوز انجام نشده است.

این در حالی است که نتایج آزمایش نزدیک به ۱۰۰ نفر از ورزشکاران و عوامل برگزاری مثبت اعلام شده است. تنها در روز پنجشنبه ۱۱ مورد ابتلا گزارش شد که دو تن از آن‌ها ورزشکارند.

حدود پنج هزار ورزشکار در قالب ۲۰۶ کاروان ورزشی، از ۲۰۵ کشور مختلف جهان به علاوه کاروان ورزشکاران پناهنده، در این رقابت‌ها حضور دارند.

حدود ۴۹ درصد از ورزشکاران حاضر در این رقابت‌ها زن‌اند و از این رو، رقابت‌های توکیو از نظر شمار ورزشکاران زن و مرد متعادل‌ترین المپیک تاریخ است. شمار ورزشکاران زن در المپیک ۲۰۱۶ ریو نزدیک به ۴۶ درصد بود.

المپیک امسال با دوره‌های پیشین یک تفاوت دیگر هم دارد و آن حضور دست‌کم ۱۶۳ ورزشکار دگرباش جنسی است که در مقایسه با سال ۲۰۱۶ تقریبا سه برابر شده است.

جمهوری اسلامی ایران نیز با ۶۶ ورزشکار در ۱۷ رشته در این رقابت‌ها حضور دارد. ایران از سال ۱۹۴۸ به جز سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ در تمامی دوره‌های المپیک حاضر بوده است.

یکی از حاشیه‌های حضور ایران در المپیک امسال، طراحی لباس ورزشکاران بود که انتقادهای گسترده‌ای به دنبال داشت و مسئولان گفته بودند که کاروان ورزشی ایران در مراسم افتتاحیه با «ست ورزشی» رژه خواهند رفت اما تصاویر منتشر شده از مراسم امروز نشان می‌دهد که از همان لباسی که بسیاری به آن اعتراض داشتند، استفاده شده است.

بیشتر از ورزش