تسریع روند ساخت دیوار مرزی ترکیه با ایران

در هفته‌های گذشته، روزانه حداقل ۵۰۰ شهروند افغانستانی به ترکیه مهاجرت کرده‌اند

دیوار مرزی ترکیه با ایران به طول ۶۳ کیلومتر در استان وان ترکیه واقع شده است‌‌ـ عکس از پیک ایران

هم‌زمان با رویدادهای افغانستان و افزایش شمار مهاجرت‌های غیرقانونی از این کشور، ترکیه کار ساخت دیوار مرزی خود را با ایران سرعت بخشیده است. دیوار مرزی ترکیه با ایران به طول ۶۳ کیلومتر در استان وان ترکیه واقع شده و در امتداد مرزهای مشترک با ایران است.

ساخت دیوار مرزی ترکیه و ایران در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و دولت ترکیه در همان زمان اعلام کرد که هدف از ساخت این دیوار بتنی اقدام‌های امنیتی و جلوگیری از پیشروی نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) است که پایگاه‌های آنان در کوه‌های مرزی ایران قرار دارد.

این دیوار ۶۳ کیلومتری در حال احداث از جنس بتن است و برج‌های دیده‌بانی و دوربین‌های مداربسته دارد. ترکیه و ایران حدود ۵۵۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که بخش زیادی از آن مناطق کوهستانی است و این فرصت را در اختیار نیروهای مخالف دولت ترکیه قرار می‌دهد که در کوه‌ها پناه بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه ساخت دیوار مرزی با ایران را با هدف اقدام‌های امنیتی و مقابله با نیروهای پ.ک.ک آغاز کرد اما حالا هدف دیگری باعث شده است که ساخت آن را سرعت ببخشد و آن نیز اتفاق‌هایی که در افغانستان در جریان است.

وزارت کشور ترکیه اعلام کرده است که هم‌زمان با رویدادهای افغانستان و احتمال موج جدید مهاجران غیرقانونی به این کشور، کار ساخت دیوار مرزی خود را سرعت بخشیده است.

حمله‌های طالبان و گسترش ناامنی در افغانستان نگرانی‌هایی برای کشورهای ایران، پاکستان، تاجیکستان و ترکیه ایجاد کرده است. وضعیتی که طالبان در افغانستان ایجاد کرده‌اند باعث خواهد شد که بسیاری از شهروندان افغانستانی از کشور خود خارج شوند و مقصد اغلب‌ آنان یکی از کشورهای پاکستان و ایران است.

بسیاری از مهاجران غیرقانونی نیز تلاش می‌کنند پس از عبور از ایران، از طریق ترکیه خود را به کشورهای اروپایی برسانند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، تاکنون سه کیلومتر از مرز مشترک ایران و ترکیه با بلوک‌های بتنی مسدود شده است. ترکیه قصد دارد با ساخت این دیوار و حفر گودال‌هایی در استان وان و در امتداد مرز مشترک خود با ایران، مانع ورود مهاجران غیرقانونی شود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی و به نقل از مقام‌های ترکیه، تاکنون ۷۶ برج دیده‌بانی در مناطق مرزی استان وان ساخته شده است. مقام‌های ترکیه همچنین ۱۱۰ کیلومتر گودال در مناطق مرزی این استان حفر کرده‌اند.

رسانه‌های ترکیه اعلام کرده‌اند که در هفته‌های گذشته، روزانه حداقل ۵۰۰ شهروند افغانستانی به ترکیه مهاجرت کرده‌اند. همچنین پلیس ترکیه به‌تازگی ۱۳۰ مهاجر غیرقانونی را که اغلب آن‌ها افغانستانی بودند، دستگیر کرده‌‎ است.

هم‌زمان با ترکیه، یونان نیز اقدام‌های مشابهی برای جلوگیری از ورود مهاجران، انجام داده است. دو کشور یونان و ترکیه جمعیت زیادی از پناهجویان را در خود جای داده‌اند و ترکیه با پذیرش بیش از سه میلیون پناهجو، بزرگ‌ترین جمعیت پناهجویان جهان را دارد. با این همه، هر دو کشور یونان و ترکیه بارها به نقض حقوق پناهجویان متهم شده‌اند.

بیشتر از جهان