میراث السا اسکیاپارلی، جادوی جواهر

سالوادور دالی برای این خانه مد، دو اثر به یادماندنی طراحی کرد

«می‌خواستم به ایده تنفس، متبلور کردن ریه‌ها برای جاودانه ساختن آنها ادای احترام کنم»-CHRISTOPHE SIMON / AFP

 میراث همکاری طراح برجسته ایتالیایی و نقاش اسپانیایی هنوز هم در خانه مد اسکیاپارلی می‌درخشد. مجموعه بهار و تابستان این خانه مد نمونه درخشانی از طراحی جواهرات بود.

در مجموعه بهار ۲۰۲۰ اوت کوتور اسکیاپارلی ، دنیل رزبری، مدیر هنری این نشان تجاری، جواهرات را در قلب این مجموعه قرار داد.

هنگامی‌که یک طراح در حال خلق یک مجموعه لباس است، معمولاً در بیشتر اوقات آخرین قطعه‌ای که به آن اندیشیده می‌شود و به مجموعه اضافه می‌گردد جواهرات است. نمی‌توان گفت که انتخاب جواهر آخرین کاری است که صورت می‌گیرد، اما به‌ندرت یکی از مراحل اصلی محسوب می‌شود.

رزبری دراین‌باره به نیویورک‌تایمز گفت: «این فصل من تمام ظاهر لباس‌ها را حول یک قطعه جواهر طراحی کردم و این امر تبدیل به زبان کلی این مجموعه شد.»

رزبری پس از ۱۰ ساله همکاری با «تام براون» در نیویورک به عنوان مدیر طراحی، در سال ۲۰۱۹ به اسکاپرلی که دفتر مرکزی آن در یکی از آن عمارت‌های عظیم میدان پلاس ووندوم پاریس واقع شده، پیوست.

رزبری یک کار ویژه هم در جشنواره کن ارائه داد. گردن‌آویز «ریه‌ها» را بلا حدید  بر فرش قرمز سال ۲۰۲۱ معرفی کرد. رزبری درباره این جواهر گفت: «من در مورد خروج‌مان از این زمانه کووید فکر می‌کردم و می‌خواستم به ایده تنفس، متبلور کردن ریه‌ها برای جاودانه ساختن آنها ادای احترام کنم.»

السا اسکیاپارلی در اواخر دهه ۱۹۲۰ مزون خود را به‌عنوان یکی از پیشروترین کوتورهای قرن بیستم تأسیس کرد. او اگرچه به‌عنوان یک طراح مد و دوزنده «اوت کوتور» (دوزندگی سطح بالا) آموزش ندیده بود، اما در فضای خلاق و مدرن پایتخت فرانسه جایی را برای خود دست‌وپا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 دوستی او با هنرمندانی مانند سالوادور دالی، آلبرتو جاکومتی و ژان کوکتو نه‌تنها طراحی‌های کاملاً مفهومی و شوخ‌وشنگ او را شکل می‌داد بلکه آن‌ها با یکدیگر همکاری‌های چشمگیری نیز داشتند که شایسته راه یافتن به موزه‌ها بود. یکی از این نمونه کارهای منحصربه‌فرد، کلاه نمدی سیاهی که اسکاپرلی با دالی در سال ۱۹۳۷ تولید کرد و به نظر می‌رسید کفشی وارونه است.

چنین گنجینه‌ای از آرشیو اسکاپرلی اکنون دریایی از طراحی‌های سورئال را در اختیار رزبری قرار داده که می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. در مجموعه بهار ۲۰۲۰، رزبری گل سینه طرح چشم که کوکتو در سال ۱۹۳۷ برای اسکیاپارلی طراحی کرده بود را بار دیگر به در قاب عینک‌های برنجی و گوشواره احیا کرد.

در مورد گوشواره‌ها این طرح چشم با استفاده از چاپ دیجیتال کره چشم تبدیل به طرحی بسیار واقعی شده بود.

موتیف خورشیدی که دالی در سال ۱۹۴۷ برای عطر برند اسکاپرلی طراحی کرد نیز در این مجموعه به‌صورت گلدوزی حضور داشت. رزبری همچنین با نیم‌نگاهی به پیراهن گوتیک طرح اسکلت اسکیاپارلی در سال ۱۹۳۸، یک پیراهن با گلدوزی‎‌های سه‌بعدی استخوان‌مانند را طراحی کرد؛ او از این طراحی برای یک جفت دستکش بلند نیز الهام گرفت که این دستکش‌ها هم با استفاده از دوختن جواهرات عتیقه از جمله مهره‌های برنجی، مروارید و صدف‌ نقشی از اسکلت را بر خود داشتند.

برای کمک به برجسته شدن هر قطعه از زیورآلات، رزبری شوی خود را با نمایش مجموعه‌ای از پیراهن‌های ساده و با برش‌ها و خطوط شیک و ظریف شروع کرد که به‌عنوان یک بوم خالی عمل می‌کردند. این سادگی کاملاً الهام گرفته از سبک خود السا اسکاپرلی بود.

رزبری توضیح داد که هر چه نمایش به سمت پایان پیش می‌رفت، لباس‌ها نیز بیشتر به سمت مد نمایشی (performative fashion) متمایل می‌شدند و در پایان به لباس‌های شب دراماتیک که با جواهرات پوشانده شده بودند، ختم شد. گویی که در پایان مدل‌ها تبدیل به جعبه‌ی جواهرات شده بودند.

بیشتر از مُد و زیبایی