تحقیقات در امارات متحده؛ یافته‌های جدید درباره پادتن ویروس کرونا در حیوانات

نمونه‌هایی از پادتن سارس در خون حیوانات پیدا شده است

برخی از شترها دهه‌ها قبل از شناسایی ویروس مرس از خانواده کرونا،به آن مبتلا شده بودند-PATRICK BAZ / Government of Dubai Media Office

آزمایش گروهی از دانشمندان در امارات متحده عربی به یافته‌های جدیدی درباره پادتن (آنتی‌بادی) ویروس‌های خانواده کرونا رسید.

در این آزمایش‌ها، بیش از ۵۰۰ نمونه خون گرفته‌شده از گونه‌های مختلف حیوانات که در آزمایشگاه تحقیقات دامپزشکی مرکزی دبی (CVRL) ذخیره‌شده‌اند، برای آزمایش انتخاب شدند.

قدیمی‌ترین نمونه منجمد، ۳۴ سال پیش از یک شتر و آخرین نمونه آن در روز چهارشنبه گذشته گرفته شد.

محققان امیدوارند آزمایش پادتن به آن‌ها کمک کند تا مشخص شود که کدام گونه جانوری پیش‌ازاین با ویروس کرونا مواجه و پادتن آن را تولید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر اولریش ورنری، میکروبیولوژیست دامپزشکی در CVRL، درباره این تحقیقات به «نشنال» گفت: این یافته‌ها در نهایت می‌تواند منجر به پاسخ‌های حیاتی در کمک به پزشکان در معالجه بیماران شود.

وی گفت: «ما نمونه‌هایی از حدود ۱۸ گونه مختلف جانوری از جمله شیر، ببر، غزال، گوسفند، بز، شتر، اسب، گربه و سگ داریم. اگر پادتن در نمونه‌های حیوانات پیدا کنیم، به این معناست که در طول زمان، آن‌ها در معرض ویروس قرارگرفته‌اند.» دکتر ورنری با اشاره به نمونه خون‌های منجمد شده در این مرکز تحقیقاتی گفت ۵۰ نمونه خون شتر را که ۳۴ سال قبل گرفته‌شده بوده را برای یافتن اثر ویروس مرس آزمایش کرده‌اند.

«ویروس مرس (نشانگان تنفسی خاورمیانه) در سال ۲۰۰۰ کشف شد، اما نمونه‌های ما نشان داد که برخی از شترها دارای پادتن علیه این ویروس هستند، به این معنی که دهه‌ها قبل به آن مبتلا شده بودند.» مرس در اثر ویروسی از خانواده کرونا به اسم MERS-CoV ایجاد می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، تاکنون هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که حیوانات نقش مهمی در انتشار سارس-کو-دو ، ویروس عامل  کووید-۱۹، به افراد داشته باشند. بر اساس اطلاعات موجود، خطر انتشار ویروس به حیوانات به افراد كم و تنها در صورت تماس نزدیك امکان‌پذیر است.

تمام ۵۰۰ نمونه از انبار منجمد خارج شد تا برای آزمایش آماده شود. روند کامل هفته آینده آغاز می‌شود و ۱۴ روز طول می‌کشد تا تکمیل و مشخص شود آیا حیوانی قبلاً کووید-۱۹ داشته است یا نه.

دکتر ورنری همچنین گفت: «من نمی‌توانم نتیجه بگیرم که نتایج چه خواهد بود، اما به‌احتمال‌زیاد ممکن است موارد مثبتی در گربه‌ها پیدا کنیم.»

از ابتدای همه‌گیری کرونا تاکنون در جهان حیوانات زیادی قربانی وحشت تاشی از امکان ابتلا یا انتقال ویروس کرونا توسط حیوانات شده‌اند. میلیون‌ها راسو بدون مجوز قانونی در دانمارک کشته شدند. نخست‌وزیر دانمارک از بابت صدور این دستور و پیامدهای زیست‌محیطی در جریان دفن اجساد، از مردم پوزش خواست.

تحقیقات در حال انجام بر روی نمونه خون حیوانات در دبی، این امید را می‌دهد که شاید یافتن پاسخ چگونگی و شرایط ایمنی حیوانات به این ویروس، بتواند به پیشگیری، درمان و ریشه‌کنی این بیماری و مقابله بهتر و سریع‌تر با نمونه‌های بعدی کمک کند.