فضای سنگین امنیتی در خوزستان، خط و نشان مسئولان برای معترضان

مسئولان و رسانه‌های جمهوری اسلامی، بر تمایز میان معترضان و «معاندان» تاکید کردند

بر اساس گزارش‌ها و ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده‌ است، تدابیر امنیتی شدیدی در خوزستان برقرار شده و اینترنت همراه در بسیاری از نقاط این استان قطع شده‌ است.

بنابر این گزارش‌ها، روز پنجشنبه ۳۱ تیرماه، پیکر هادی بهمنی نوجوان ۱۷ ساله‌ای که سه‌شنبه شب در اعتراض به بی‌آبی در ایذه با شلیک گلوله کشته شده بود، به خاک سپرده شد.

برخی گزارش‌ها حاکی است که از زمان آغاز تجمعات در اعتراض به‌ بی‌آبی، دست‌‌کم هفت نفر از معترضان در شهرهای مختلف خوزستان از سوی نیروهای نظامی و انتظامی جان خود را از دست داده‌اند

رسانه‌های داخلی ایران می‌گویند که یک مامور نیروی انتظامی هم در ماهشهر به دست معترضان کشته شده‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدعلی اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه به معترضان هشدار داد که «مسببان ناآرامی‌ها و آشوب‌های خیابانی که در پی تخریب اموال عمومی و مردمی هستند در رصد پلیس بوده و به سزای اعمالشان خواهند رسید».

او افزود: «سیاست و رویکرد نیروی انتظامی در فضای امروز استان خوزستان، آرام سازی است و برای تحقق این مهم از ظرفیت‌های خود، بهره برداری حداکثری می‌بریم.»

همزمان، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که خود خوزستانی‌تبار است، در توییتی نوشت: «به نیروهای امنیتی دستور داده شد بازداشتی‌های حوادث اخیر خوزستان که عمل مجرمانه‌ای نداشته‌اند به سرعت آزاد شوند. اعتراض حق طبیعی و قابل پذیرش در جمهوری اسلامی است. مردم اجازه نمی‌دهند مشکلات داخلی بستر سوء استفاده معاندین شود.»

از سویی، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری منتخب ایران، روز پنجشنبه در نشستی مجازی با دبیر شورای عالی امنیت ملی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و برخی مقام‌های دیگر، گفت که برای رسیدگی به مشکلات استان خوزستان «استاندار ویژه» تعیین خواهد کرد.

در همین حال، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران در مطلبی نوشت: «تجمعات مردم در شهرهای خوزستان در یک هفته اخیر که تحت تاثیر اشرار مسلح به اغتشاش و درگیری مسلحانه کشیده شده بود، با هوشیاری مردم به سمت تظاهرات مسالمت‌آمیز پیش رفت تا از فعالیت‌های آشوب‌طلبان جلوگیری شود».